WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

WP domaga się przeprosin za Suwarta  |  Hochland wybiera nową agencję  |  TVP chwali się 1913 aplikacjami  |  Co z tegorocznym festiwalem w Opolu?  |  Agora chce pozyskać finansowanie  |  Oglądalność "Love Island" w TV 4  |  Ruszył serwis współtworzony przez "Wyborczą"  |  PAP przed drugą turą  |  Radio Lublin zmieniło szefa  |  Telewizja WP i Nowa TV zyskały  |  Kobieta.wp.pl znów liderem  |  "Jestem z Polski" w TVN Style  |  TVP pokaże koncert na 20. rocznicę wejścia do UE  |  Wydanie specjalne tygodnika "Motor"  |  FoodCare rezygnuje  |  OneDayMore nowym klientem  |  Lavazza przedłuża umowę  |  EBU awansuje Liz Corbin na dyrektorkę  |  SAG-AFTRA zabezpiecza interesy wykonawców przed AI  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Październik 05, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Karawana kryzysu. Za kulisami przemysłu pomocy humanitarnej”

Press

Linda Polman
Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2016

Jeśli czasem przychodzi ci do głowy, że lepiej byłoby rzucić wszystko i jechać do Afryki pomagać potrzebującym, to wiedz, że na taki pomysł wpadło już kilkaset tysięcy osób na świecie, a każda założyła organizację charytatywną. Według autorki tej książki więcej z nich szkodzi, niż pomaga. Te małe organizacje, nazywane MONGO (My Own NGO), wsławiły się dostarczaniem do Afryki i Azji zepsutej aparatury szpitalnej, przeterminowanych leków, puchowych kurtek zimowych dla ofiar tsunami, namiotów arktycznych, pantofli na szpilkach i pigułek viagry. Bywa gorzej – gdy nawiedzeni chęcią pomocy lekarze z Zachodu przyjeżdżają do Afryki, by wykonywać kilkadziesiąt operacji chirurgicznych dziennie na niezdiagnozowanych chorych, a potem porzucić ich, nie dbając o opiekę pooperacyjną. Przerażeniem napawa, że takie rzeczy dzieją się pod bokiem wielkich organizacji humanitarnych. Lecz tak naprawdę prawie każda karta tej książki budzi przerażenie: autorka odkrywa bowiem, że znane powszechnie organizacje humanitarne to tak naprawdę wielkie przedsiębiorstwa, które muszą wyjść na swoje. Że stały się one zakładnikami dyktatorów, którzy są w stanie mordować własnych obywateli, by zmusić bogate kraje do przysyłania im jedzenia, lekarstw i innych potrzebnych rzeczy – które w dużej części nie trafiają do potrzebujących. Sprzedawanie przez wojskowych otrzymanych darów finansuje broń i dalsze walki. Autorka wskazuje też na współsprawstwo dziennikarzy, którzy chętnie nagłaśniają katastrofy humanitarne. Działa to tak: organizacje pomocy charytatywnej są uzależnione od mediów, bo gdy te nagłośnią jakiś problem, fundusze od darczyńców płyną wartkim strumieniem. Kluczowe jest więc pytanie, które autorka zadaje na początku książki, a z każdą stroną coraz trudniej na nie odpowiedzieć: czy w takim razie należy pomagać? Przeczytajcie i odpowiedzcie sobie sami.

CP

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.