Temat: marketing

Dział: TREśCI PROMOCYJNE

Dodano: Wrzesień 26, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Muzyka zadba o wizerunek i atmosferę

W ostatnich latach w sposobie kreowania wizerunku marek oraz miejsc zaszły spore zmiany. Jeszcze niedawno w Polsce wystarczyło zrealizować kampanię obiecującą coś konsumentom. Obecnie czasy marketingu pojmowanego zachowawczo i szablonowo odchodzą do lamusa. Wizerunek marki musi być obecnie znacznie bardziej autentyczny – nie wystarcza już stary schemat „sprzedaż + reklama”. Na końcu procesu budowania wizerunku bowiem znajduje się doświadczenie osobiste.

Press

Droga, którą podążają obecnie największe brandy, zaczyna wieść przez zmysły. Wzrok, słuch, węch, dotyk i smak pozwalają na doświadczenie marki w różnych jej aspektach. To właśnie zmysły wywołują 80% naszych reakcji – rola mózgu jest wtórna i polega na próbie poddania ich rzeczowej analizie. Dzięki zmysłom człowiek poznawał świat, oceniał go i czerpał z niego radość, i choć współcześnie rola zmysłów została nieco przytępiona, emocje nadal mają największy wpływ na budowanie naszych opinii. Stąd prosta droga do poszukiwań sensorycznych, które są dobrym uzupełnieniem działań marketingowych we współczesnym brandingu i wizerunku.

Oprócz zmysłów węchu i wzroku, istotną rolę w budowaniu wizerunku marki odgrywa oddziaływanie na zmysł słuchu. Jednym z narzędzi marketingu sensorycznego jest audiomarketing. Muzyka i dźwięki towarzyszą nam codziennie. Budują nasz nastroj, budzą wspomnienia, mogą wprowadzać dobrą lub złą atmosferę. Dobór odpowiedniej muzyki wpływa korzystnie na atmosferę miejsca, w którym przebywamy. Według badań przeprowadzonych z inicjatywy IMS zrealizowanych wspólnie z instytutem badawczym Millward Brown 83% badanych osób twierdzi, że dobrze dobrana muzyka pozytywnie wpływa na atmosferę danego miejsca. Badanie pokazało, że muzykę zapamiętuje aż 81% klientów, którzy przebywają np. w miejscu sprzedaży. Muzyka nie tylko poprawia atmosferę, lecz także wpływa na długośc czasu, który spędzamy w danym obiekcie. Blisko 40% badanych twierdzi, że dzięki niej przebywają w wybranym punkcie dłużej. - Nie zapominajmy, że odpowiednia muzyka buduje również lojalność klienta wobec marki, budząc w nim pozytywne uczucia i skojarzenia– tłumaczy Wojciech Grendziński Dyrektor Sprzedaży IMS.

Co jednak równie istotne audiomarketing pozwala na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej – inna muzyka wzbudzi zainteresowanie współczesnych nastolatków, a innej poszukują osoby w średnim  wieku. – Muzyka pozwala wprowadzić do wizerunku marki dodatkowe emocje – radość z obcowania z nią, poczucie równowagi i bezpieczeństwa oraz uwielbienie. Może ona zostać dobrana do wieku, płci, życiowej postawy, a także strategii marketingowej – tłumaczy Wojciech Grendziński z IMS.

O tym, jak muzyka wspiera i buduje atmosferę miejsc wiedzą specjaliści z IMS, którzy w tym roku współpracują przy tworzeniu muzyki dla finału wręczenia nagród tegorocznej edycji Effie Awards. W ubiegłym roku specjaliści z firmy IMS skomponowali unikatowy „Zapach Effie”, jako element brandingu sensorycznego marki. W tym roku współpraca rozpoczęła się już od początkowych faz realizacji projektu Effie. Firma IMS zadbała min. o odpowiednią oprawę i warstwę muzyczną dla wydarzeń takich jak np. obrady czy spotkania jurorów. Powstała również dedykowana playlista Effie skomponowana za pomocą aplikacji przez wszystkich jurorów uczestniczących w projekcie.

(26.09.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Temat: marketing

Dział: TREśCI PROMOCYJNE

Dodano: Listopad 15, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Kupując zmysłami - emocje i ich wpływ na decyzje konsumenta

W dzisiejszych czasach strategie marek coraz częściej uwzględniają zmiany społeczne, kulturowe i cywilizacyjne. Znaczące staje się oddziaływanie na emocje narzędziami, które budują zaangażowanie konsumenta w działania marki. Działania z zakresu customer experience i marketingu sensorycznego pozwalają zbudować przywiązanie i lojalność wobec marki.

Marki coraz częściej obserwują i analizują zachowania klientów, aby poprzez dopasowaną komunikację móc dotrzeć do nich jak najlepiej. Customer experience czy marketing sensoryczny są wiodącymi narzędziami w budowaniu relacji na linii marka-konsument.

Customer experience

Decyzja o zakupie opiera się na odczuciach. Jeśli firmy chcą do siebie przyciągnąć klientów, wprowadzają rozwiązania, które intensyfikują pozytywne przeżycia. Obecnie do każdej grupy odbiorców należy docierać w inny sposób.
Po latach doświadczeń mamy pewność, że inaczej należy zarządzać produktem skierowanym do młodych ludzi, a inaczej do starszego pokolenia. Dobrym tego przykładem są liczne amerykańskie apteki w których towary dla ludzi starszych ustawia się na półkach na wysokości wzroku, aby starsze osoby nie musiały się po nie schylać. Na podłogach kładzie się dywany, które przykrywają śliskie płytki, co zwiększa komfort i bezpieczeństwo. Liczy się również design opakowań, aby starsze dłonie mogły je z łatwością otworzyć. Natomiast aby zaspokoić oczekiwania pokolenia Millenium, lokale usługowe i handlowe z powodzeniem wykorzystują nowe technologie, w tym np. smartfony, darmowe WiFi, Beacony, tablety, czytniki kodów – tłumaczy Wojciech Grendziński z Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Handlowy IMS,prelegent tegorocznej międzynarodowej konferencji MAPIC. Inne trendy w zakresie customer experience to przechodzenie ze świata online do offline (sklepy internetowe), video rozmowy z klientem czy zbieranie danych o konsumentach za pomocą Big Data.

Mózg na zakupach

Uzupełnieniem działań marketingowych we współczesnym brandingu jest marketing sensoryczny. Jednym z działań sensorycznych jest budowanie atmosfery w miejscu sprzedaży poprzez wykorzystanie reklamy w mediach In-store. Badania przeprowadzone przez firmę IMS i Millward Brown pokazują, że takie reklamy mają pozytywny wpływ na klienta przebywającego w galerii. W centrach handlowych, w których były obecne, zdecydowana była zadowolona z wizyty – takiej odpowiedzi udzieliło blisko 90% respondentów. Media In-store mają również istotny wpływ na decyzje zakupowe – co czwarta badana osoba przyznała, że kupuje pod wpływem informacji, które usłyszała z głośników lub zobaczyła na ekranach Mall TV. Reklamy w mediach In-store generują również trafiic w wybranych miejscach. Według badań 15% klientów po obejrzeniu komunikatu reklamowego odwiedziło wybrany sklep. Dodatkowo badania pokazały, że co dziesiąty klient galerii wydał pieniądze w reklamowanym punkcie sprzedaży. Nie bez znaczenia pozostaje również zmysł węchu. Badania wykazały, że zastosowanie marketingu sensorycznego korzystnie wpływa np. na postrzeganie punktu usługowego. Co czwarta badana osoba odniosła dużo lepsze wrażenie z wizyty niż zwykle. Konsument, który skorzystał z usługi w otoczeniu odpowiednio dobranego zapachu, wyżej oceniał chęć ponownego skorzystania z danej usługi.
Zastosowanie narzędzi sensorycznych budzi w nas konkretne emocje, odczucia, które następnie przeobrażane są we wspomnienia i skojarzenia związane z konkretną marką. Odpowiednie wykorzystanie oddziaływania na zmysły może prowadzić do lepszego, głębszego doświadczenia marki, a co za tym idzie, na stałe przekonać do niej kupującego. W świecie, w którym istnienie i rozwój marek jest ściśle powiązany z unikalnością i emocjonalną więzią klientów, ważne jest holistyczne budowanie doświadczenia marki – tłumaczy Joanna Langer, International Business Development Manager IMS, prelegent tegorocznej edycji międzynarodowej konferencji MAPIC.

Obecnie Klient nie kupuje zwykłego produktu, tylko rzecz spersonalizowaną, nacechowaną emocjami. Logiczna analiza i racjonalne wybory w dzisiejszych czasach często ustępują miejsca emocjom. Marki nie sprzedają wyłącznie produktów, ale dążą do zapewnienia klientowi jak najliczniejszych pozytywnych doświadczeń, odwołujących się do emocji.

(15.11.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo