Dział: TELEWIZJA

Dodano: Sierpień 18, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

UOKiK nałożył na UPC Polska ponad 800 tys. zł kary

Operator kablowy UPC Polska nieprawidłowo informował konsumentów o podwyższeniu abonamentu za Internet – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nałożył ponad 800 tys. zł kary. Spółka musi oddać konsumentom nienależnie pobrane opłaty. Urząd po raz kolejny skorzystał z rekompensaty publicznej.

Postępowanie przeciwko UPC Polska zostało wszczęte w styczniu 2015 roku na podstawie doniesień medialnych oraz skarg konsumentów. Wątpliwości Urzędu wzbudził sposób podwyższenia ceny za dostęp do Internetu o 7 zł miesięcznie. Nowy abonament zaczął obowiązywać 1 grudnia 2014 roku.
Jak informuje UOKiK, umowy, które zawierane są z dostawcami różnych usług na czas nieokreślony, mogą się zmienić tylko wtedy, gdy w kontrakcie znajdują się prawidłowe tzw. klauzule modyfikacyjne. Są to postanowienia precyzujące, co i w jakich okolicznościach może ulec zmianie, jeśli w konsekwencji wpłynie na cenę usługi.
Prezes UOKiK stwierdził, że spółka UPC bezprawnie poinformowała konsumentów o zmianie wysokości abonamentu za dostęp do Internetu. W umowach zawartych z konsumentami zabrakło klauzuli modyfikacyjnej, która powinna wskazywać, kiedy i w jakiej sytuacji cena może ulec zmianie.
”W takiej sytuacji UPC nie powinno jednostronnie zmieniać umów. Praktyka przedsiębiorcy narusza dobre obyczaje, gdyż podwyżka uzależniona była wyłącznie od woli operatora. Konsument mógł płacić wyższą cenę lub wypowiedzieć umowę, nie miał możliwości korzystania z dotychczasowej oferty” – tłumaczy prezes Urzędu Marek Niechciał, cytowany w komunikacie prasowym.
Urząd skorzystał z tzw. rekompensaty publicznej. Gdy decyzja UOKiK będzie prawomocna, abonenci otrzymają zwrot za każdy opłacony miesiąc do czerwca 2016 roku. Sentencja decyzji ma zostać opublikowania w dzienniku ogólnopolskim i na stronie internetowej UPC.
Na UPC nałożono także 817,6 tys. zł kary za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów.
Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Operator zamierza się odwołać. - Chcemy podkreślić, że decyzja Urzędu dotyczy zmiany wysokości abonamentu, której towarzyszyło podwojenie prędkości oferowanego Internetu. Objęła wybraną grupę klientów poza okresem zobowiązania abonenckiego, a klienci mieli prawo rezygnacji z umowy - komentuje Michał Fura, rzecznik prasowy UPC Polska. - Zmiany wprowadzone zostały zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa telekomunikacyjnego i powszechną praktyką rynkową, niekwestionowaną w tamtym czasie przez UOKiK - uważa Fura.

(KOZ, 18.08.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.