Serwis o mediach i reklamie

O nas Pressletter

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 07, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Biało-czarna”

Press

Ewa Wanat
Wielka Litera
Warszawa 2016

Od Tomasza Terlikowskiego do Magdaleny Środy jest bardzo blisko: wystarczy przewrócić stronę tej książki. Dystans rośnie, jeśli przeczytać, co oboje mówią Ewie Wanat. Według Środy Terlikowski traktuje partnerów debaty jak pionki, „dzięki którym jego Prawda ma bardziej wyraziste tło”. Jak by to było, gdyby wszyscy rozmówcy usiedli przy jednym stole? Żakowski obok Lisickiego, Terlikowski przy Środzie, z nimi Ziemkiewicz, Wroński, Skwieciński, Najsztub i sama autorka, która – jak przyznaje – też uczestniczy w „polskiej wojnie domowej”. Pewnie wyszłaby malownicza jatka, z której nic nie wynika. Czytając rozmowy z każdym z osobna, można przynajmniej lepiej poznać obie strony barykady, usłyszeć ich argumenty, próbować zrozumieć, dlaczego stoją po tej właśnie stronie. Jak mówi Żakowski, na wojnie domowej „kończy się bezstronne dziennikarstwo” i trzeba wybrać: demokracja czy niedemokracja. A Ziemkiewicz przyznaje, że uważa się za nie mniejszego konformistę niż Lis – tylko mądrzejszego, bo obstawił „obóz, który jest skazany na wygraną”. Czy wszyscy jesteśmy skazani na nakręcanie spirali wrogości, aż wybuchnie nieodwracalną nienawiścią? Z ośmiu rozmów i tekstu Ewy Wanat wyłania się protokół rozbieżności między stronami sporu o Polskę. Czy stanie się on pierwszym krokiem mediacji, w której nauczymy się ze sobą rozmawiać? Odpowiedzi na to pytanie „Biało-czarna” naturalnie nie daje. Pokazuje jednak ludzką twarz tych zza barykady. A to wiele.

RUT

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 08, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Państwu pierwszym opowiem o Trójce”

Press

Magda Jethon
Znak
Kraków 2016

Po trójkowej akcji „Orzeł może” (ptak z czekolady nie był godłem Polski, wbrew temu, co chcą pamiętać złośliwcy) Magda Jethon odpoczywała przy kawiarnianym stoliku na ul. Foksal. Jakaś starsza pani przyglądała się jej krytycznie, a potem podeszła, uderzyła w twarz i powiedziała: „Ty pieprzona Trójko”. Odeszła nie niepokojona.

Już wcześniej za pracę dla Trójki Magdzie Jethon dziękowano, jak umiano. W stanie wojennym nie przeszła weryfikacji, w dodatku dostała wilczy bilet. Gdy już wróciła do radia i została dyrektorem, zdążyła przeprowadzić akcję ratowania budżetu przez publiczną zbiórkę pieniędzy wśród słuchaczy (wpłacali 3 zł, 33 zł, 333 zł, 3333 zł, a jeden nawet 33 333 zł), ale rozliczała ją ze współpracownikami w pobliskiej restauracji, bo w nagrodę dostała zakaz wstępu do redakcji przy Myśliwieckiej.

Gdy w końcu znów tam weszła jako dyrektor, nie poprzestała na akcjach w Polsce. Anna Maria Jopek wspomina, jak zwiedzała w Japonii szkołę wybudowaną za pieniądze ze sprzedaży płyty polskich pianistów „Solidarni z Japonią” (po wybuchu elektrowni Fukushima), którą wymyśliła i wyprodukowała Magda Jethon.

Jej wrodzoną nadpobudliwość dodatkowo mobilizowała świadomość, że w czasach gdy badania radiowe opierają się na ludzkiej pamięci, trzeba stale walczyć o promocję: „Wiedziałam, że co miesiąc musi ktoś o nas napisać lub pokazać nas w telewizji”. Walczyła, robiąc benefisy artystów, otwierając Aleję Radiowej Trójki, wybijając w Mennicy Państwowej monety na cześć Trójki czy organizując spektakl teatralny artystów i dziennikarzy „Trójka do potęgi”. W efekcie w roku 50-lecia Trójka została zwycięzcą naszego rankingu Top Marka w kategorii Radio.

Najlepiej podsumował osobowość Magdy Jethon Jerzy Owsiak: „Jakbym podczas tych spotkań zaproponował lot na Księżyc, to bez mrugnięcia okiem zaczęłaby liczyć długość kabla mikrofonowego, żeby starczyło”. Jeśli ktoś chce wiedzieć, jak zostać najlepszym polskim promotorem w mediach, niech sięgnie po wspomnienia Magdy Jethon.

CP

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY