Temat: internet

Dział: RAPORTY

Dodano: Czerwiec 17, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polacy częściej niż inni płacą za treści w Internecie, ale są mistrzami w blokowaniu reklam

Najpopularniejsze źródła newsów według badania Digital News Report

38 proc. polskich internautów używa adblocków - wynika z Digital News Report 2016. To najwyższy wskaźnik wśród 26 zbadanych państw. W Polsce wysoki jest również odsetek osób płacących za treści dziennikarskie w sieci. Do badanych newsy najczęściej docierają z serwisów informacyjnych Grupy Onet i radia RMF FM.

Digital News Report to coroczny raport badający konsumpcję treści dziennikarskich publikowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Z badania wynika, że we wszystkich 26 krajach spadają przychody reklamowe prasy i rośnie znaczenie mediów internetowych, które po raz pierwszy stały się głównym źródłem informacji.
Również w Polsce media internetowe (w tym społecznościowe) są najpopularniejszym źródłem informacji. Przynajmniej raz w tygodniu w tym celu wykorzystuje je 82 proc. ankietowanych. Wyprzedziły one telewizję (80 proc.), radio (42 proc.), prasę (32 proc.).

Jeśli chodzi o media internetowe, to badani najczęściej deklarują, że korzystają z serwisów informacyjnych Grupy Onet (60 proc. korzysta z nich przynajmniej raz w tygodniu). Wyprzedzają one serwisy Grupy Wirtualna Polska (52 proc.) i TVN (51 proc.). Natomiast spośród mediów tradycyjnych ankietowani najczęściej deklarowali, że przynajmniej raz w tygodniu  słuchają serwisów informacyjnych RMF FM (44 proc.), oglądają informacje w TVN (43 proc.) i Telewizji Polskiej (37 proc.).

Jak wynika z badania, w naszym kraju 38 proc. badanych przyznaje się do używania adblocków. U osób poniżej 35. roku życia ten wskaźnik wynosi 56 proc. To najwyższy odsetek wśród wszystkich zbadanych państw. Najczęstszym powodem blokowania reklam wskazywanym przez Polaków jest ich zbyt duża liczba.

20 proc. badanych Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku płaciło za treści dziennikarskie. Pod tym względem jesteśmy drugim państwem w zestawieniu - wyprzedza nas tylko Norwegia (27 proc.).  Jednak na treści dziennikarskie wydajemy najmniej - średnio 9 funtów rocznie. Dla porównania, w Niemczech ta kwota wynosi 36 funtów, a w Wielkiej Brytanii - 82 funty.

Badanie zostało przeprowadzone w 26 krajach przez firmę YouGov na zlecenie Reuters Institute for the Study of Journalism. Miało formę internetowego kwestionariusza dystrybuowanego na przełomie stycznia i lutego br. Z wyników usunięte zostały osoby, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego miesiąca w ogóle nie korzystały z informacji (średnio 3,5 proc.). W Polsce kwestionariusz wypełniło 2 tys. osób. Omówienie polskich wyników w raporcie przygotował Vadim Makarenko, dziennikarz "Gazety Wyborczej".

(JM, 17.06.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: RAPORTY

Dodano: Wrzesień 13, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

O 4 proc. mają wzrosnąć globalne wydatki reklamowe w 2017 roku

W 2016 roku o 4,4 proc. wzrosną globalne wydatki reklamowe i osiągną 548,2 mld dolarów - prognozuje sieć Carat. Najwięcej budżetów wciąż trafia do telewizji.

Na dobrą kondycję globalnego rynku reklamowego złożyły się w br. takie wydarzenia, jak Euro 2016, Igrzyska Olimpijskie i Paraolimpijskie w Rio oraz zbliżające się wybory prezydenckie. Według Carata najbardziej wzrosną wydatki reklamowe w Rosji (6,2 proc.) i Ameryce Północnej (wzrost o 5 proc.).
W 2017 roku globalne wydatki reklamowe mają wynieść 570,4 mld dolarów (wzrost o 4 proc. w porównaniu z br.), głównie za sprawą wzrostu wpływów z reklamy online (w br. - wzrost o 15,6 proc., w 2017 - wzrost o 13,6 proc.). Wydatki reklamowe w segmencie mediów cyfrowych w br. mają stanowić 27,7 proc. ogółu wydatków, a w 2017 - 30,2 proc. Wciąż najwyższy udział w wydatkach na reklamę ogółem ma telewizja (41,1 proc., w 2017 roku – 40,3 proc.). Segment reklamy w mediach drukowanych będzie się kurczyć (o 5,5 proc. w br. i o 4,3 proc. w 2017 roku). W br. reklama kinowa ma wzrosnąć o 4,5 proc., radiowa o 2,4 proc., a zewnętrzna o 3,5 proc.
Według analityków z Carata głównym medium reklamowym na polskim rynku w br. pozostanie telewizja. Reklamodawcy przeznaczą na nią 49,2 proc. budżetów reklamowych, a na media online 28 proc. W 2017 roku udział telewizji w wydatkach w Polsce spadnie do 47,4 proc., digitalu zaś wzrośnie do 30,9 proc.

(DR, 13.09.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo