Temat: internet

Dział: RAPORTY

Dodano: Czerwiec 17, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polacy częściej niż inni płacą za treści w Internecie, ale są mistrzami w blokowaniu reklam

Najpopularniejsze źródła newsów według badania Digital News Report

38 proc. polskich internautów używa adblocków - wynika z Digital News Report 2016. To najwyższy wskaźnik wśród 26 zbadanych państw. W Polsce wysoki jest również odsetek osób płacących za treści dziennikarskie w sieci. Do badanych newsy najczęściej docierają z serwisów informacyjnych Grupy Onet i radia RMF FM.

Digital News Report to coroczny raport badający konsumpcję treści dziennikarskich publikowany przez Reuters Institute for the Study of Journalism. Z badania wynika, że we wszystkich 26 krajach spadają przychody reklamowe prasy i rośnie znaczenie mediów internetowych, które po raz pierwszy stały się głównym źródłem informacji.
Również w Polsce media internetowe (w tym społecznościowe) są najpopularniejszym źródłem informacji. Przynajmniej raz w tygodniu w tym celu wykorzystuje je 82 proc. ankietowanych. Wyprzedziły one telewizję (80 proc.), radio (42 proc.), prasę (32 proc.).

Jeśli chodzi o media internetowe, to badani najczęściej deklarują, że korzystają z serwisów informacyjnych Grupy Onet (60 proc. korzysta z nich przynajmniej raz w tygodniu). Wyprzedzają one serwisy Grupy Wirtualna Polska (52 proc.) i TVN (51 proc.). Natomiast spośród mediów tradycyjnych ankietowani najczęściej deklarowali, że przynajmniej raz w tygodniu  słuchają serwisów informacyjnych RMF FM (44 proc.), oglądają informacje w TVN (43 proc.) i Telewizji Polskiej (37 proc.).

Jak wynika z badania, w naszym kraju 38 proc. badanych przyznaje się do używania adblocków. U osób poniżej 35. roku życia ten wskaźnik wynosi 56 proc. To najwyższy odsetek wśród wszystkich zbadanych państw. Najczęstszym powodem blokowania reklam wskazywanym przez Polaków jest ich zbyt duża liczba.

20 proc. badanych Polaków deklaruje, że przynajmniej raz w roku płaciło za treści dziennikarskie. Pod tym względem jesteśmy drugim państwem w zestawieniu - wyprzedza nas tylko Norwegia (27 proc.).  Jednak na treści dziennikarskie wydajemy najmniej - średnio 9 funtów rocznie. Dla porównania, w Niemczech ta kwota wynosi 36 funtów, a w Wielkiej Brytanii - 82 funty.

Badanie zostało przeprowadzone w 26 krajach przez firmę YouGov na zlecenie Reuters Institute for the Study of Journalism. Miało formę internetowego kwestionariusza dystrybuowanego na przełomie stycznia i lutego br. Z wyników usunięte zostały osoby, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego miesiąca w ogóle nie korzystały z informacji (średnio 3,5 proc.). W Polsce kwestionariusz wypełniło 2 tys. osób. Omówienie polskich wyników w raporcie przygotował Vadim Makarenko, dziennikarz "Gazety Wyborczej".

(JM, 17.06.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.