Serwis o mediach i reklamie

O nas Pressletter

Dział: INTERNET

Dodano: Luty 25, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Polityka, Agora, NaTemat.pl i Tok FM zdobyły dofinansowanie z Google DNI

Mapa przedstawiająca projekty nagrodzone grantami (fot. materiały prasowe)

Google rozpoczął powiadamianie wydawców o rozpatrzeniu ich wniosków o dofinansowanie w ramach Funduszu DNI Innovation Fund. W Polsce prawie 1,5 mln euro otrzyma siedem projektów. Są wśród zgłoszone przez: NaTemat.pl, "Gazetę Wyborczą", Tok FM i wydawcę "Polityki".

Fundusz DNI Innovation Fund to pieniądze, które Google przeznacza na rozwój innowacji w europejskich mediach (chce wydać 150 mln euro przez trzy lata). Pierwszy nabór zgłoszeń ruszył jesienią ub.r. Kwotą 27,3 mln euro dofinansowano 128 projektów w 23 europejskich państwach. - Byliśmy naprawdę przytłoczeni ilością zgłoszeń w tej rundzie. Dostaliśmy ich ponad 1200, zdecydowanie więcej, niż się spodziewaliśmy - mówi Madhav Chinnappa, head of strategic relations, news and publishers w Google.
W Polsce na dofinansowanie może liczyć siedem projektów. Łącznie dostaną one 1,49 mln euro. Google nie upublicznił jeszcze listy projektów, najpierw chce powiadomić wnioskujących. Wiadomo jednak, że dofinansowanie otrzymają dwa duże projekty (0,3-1 mln euro), dwa średnie (50-300 tys. euro) i trzy prototypowe (do 50 tys. euro).
W kategorii dużych projektów pieniądze z funduszu otrzymał zgłoszony przez "Gazetę Wyborczą" (we współpracy z serwisem Biqdata.pl) pomysł pod roboczym tytułem "Prześwietlając polityków". Ma on zapewnić Polakom możliwość śledzenia działań i inicjatyw zgłaszanych przez ich reprezentantów w parlamencie i w lokalnych samorządach. Dane mają być opracowane w formie graficznej uzupełnionej o treści "Gazety Wyborczej". Projekt ma pomóc obywatelom zrozumieć wpływ dużej i małej polityki na ich codzienne życie, w tym budżet domowy, edukację oraz służbę zdrowia. - Mówiąc najprościej, projekt ma służyć zbieraniu danych dotyczących polityków i układaniu ich w historie, np. timeline'y, wykresy - mówi Vadim Makarenko, szef Biqdata.pl.
W średniej grupie jednym z dofinansowanych jest projekt zgłoszony przez NaTemat.pl (Glob360), który otrzyma 250 tys. euro. Ma on weryfikować informacje znajdujące się w przestrzeni publicznej. - Projekt na zasadzie watchdoga będzie zajmować się polityką i tematami społecznymi. To nie będzie nic antyrządowego, chcemy weryfikować słowa, które padają w przestrzeni publicznej - wyjaśnia Tomasz Machała, redaktor naczelny NaTemat.pl. Wydawca nie ujawnia nazwy projektu, bo w obecnym momencie waha się pomiędzy kilkoma. - Zarejestrowaliśmy kilka domen - mówi Machała. NaTemat.pl aplikowało o 350 tys. euro, otrzymało 100 tys. mniej. - Chcielibyśmy ruszyć z projektem w najpóźniej za dwa miesiące, ale musimy to skonsultować z Google - mówi Machała.
W kategorii prototypowej dofinansowanie otrzymał projekt "Mikrofon Tok FM", w ramach którego ma powstać platforma online i aplikacja pozwalające słuchaczom na przekazywanie swoich opinii w wersji audio i współtworzenie treści emitowanych w Radiu Tok FM.
Dofinansowanie dostał też tygodnik "Polityka". Jego wydawca nie ujawnia jednak szczegółów. - Konsekwentnie realizujemy naszą strategię cyfrową. Ten projekt ma dotyczyć nowych metod konsumpcji treści dziennikarskich. Za wcześnie, aby mówić o szczegółach - mówi Piotr Zmelonek, dyrektor wydawniczy "Polityki".
Dofinansowanie z funduszu DNI otrzyma także Grupa Eurozet.
Najwięcej pieniędzy otrzymały projekty z Niemiec - w sumie 4,9 mln euro. Chinnappa jako przykłady dofinansowanych projektów przedstawił projekt hiszpańskiego serwisu Eldiario.es, który ma stworzyć platformę łączącą czytelników zainteresowanych finansowaniem artykułów na niszowe tematy z odpowiednimi redakcjami oraz projekt niemieckiego start-upu Spectrum, który ma zbudować sztuczną inteligencję pomagającą w kontaktach wydawców z czytelnikami za pomocą komunikatorów internetowych.
W tym roku planowany jest kolejny nabór wniosków do DNI Innovation Fund.

(JM)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: INTERNET

Dodano: Luty 29, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Google DNI dało 27 mln euro 128 projektom

(fot. materiały prasowe)

Google w dalszym ciągu nie ujawniło pełnej listy projektów dofinansowanych w ramach funduszu DNI Innovation Fund. Wiele organizacji i redakcji pochwaliło się jednak grantami - wśród nich m.in. dzienniki "Daily Telegraph", "The Financial Times", "Publico", agencja AFP, Światowe Stowarzyszenie Wydawców Prasy WAN-IFRA.

W środę Google ogłosiło, że w pierwszej rundzie finansowania w ramach DNI przekaże ponad 27 mln euro 128 projektom w 23 krajach. W Polsce dofinansowanie dostały m.in. NaTemat.pl, Agora, Tok FM, Eurozet i "Polityka".
Grantami pochwaliły się też zagraniczne redakcje i organizacje pozarządowe. Agencja AFP otrzymała dofinansowanie na platformę z interaktywnymi grafikami. Ma ona dostarczać klientom AFP „wysokiej jakości ilustracje na tematy newsowe dotyczące najnowszych wydarzeń, tematów politycznych, ekonomicznych i sportowych” - możemy przeczytać w komunikacie. Grafiki mają być dostępne w sześciu roboczych językach AFP, ich hostingiem i integracją z internetowymi platformami też ma się zająć agencja.
Brytyjski dziennik „Daily Telegraph” dostał pieniądze na Real-time Sports Action Visualiser – narzędzie, które ma ułatwić produkcję grafik i wykorzystanie sztucznej inteligencji podczas relacji na żywo z wydarzeń sportowych, szczególnie meczów piłki nożnej. Inny brytyjski dziennik - „The Financial Times” - otrzymał grant na narzędzie, które ma „pomóc zrozumieć globalne trendy w newsach”. Jak wyjaśniał „FT” serwisowi Journalism.co.uk, to narzędzie ma analizować tematy i informacje popularne w sieci, o których w „FT” jeszcze nie napisano.
Brytyjski wydawca Trinity Mirror otrzymał fundusze na agregator treści Perspecs pokazujący konkretne wydarzenia z różnych punktów widzenia. Wydawca ujawnił, że na projekt dostał „setki tysięcy funtów”.
Stowarzyszenie non profit The Bureau of Investigative Journalism otrzymało natomiast 520 tys. funtów na projekt, w którym dziennikarze mają opracować, jak wykorzystać analizę ogólnodostępnych danych statystycznych w dziennikarstwie lokalnym i regionalnym.
Czeski deweloper Sourcefabric poinformował, że otrzymał pieniądze na Live Coverage Ecosystem – oparte na ich platformie blogerskiej Live Blog narzędzie mające ułatwić dziennikarzom relacjonowanie w sieci wydarzeń na żywo oraz umożliwić im dzielenie się treściami z innymi redakcjami i ich monetyzację.
Szwajcarskie AZ Medien otrzymało dofinansowanie na platformę, gdzie lokalne społeczności będą mogły informować o swoich problemach i obawach dziennikarzy. Z helweckiej puli DNI dofinansowane zostały również Blasting News. - Blasting News for Europe otrzymało 1,7 mln dolarów ze szwajcarskiej puli pieniędzy, tam aplikowaliśmy z projektem – wyjaśnia Martina Ronconi, junior PR menedżer w Elletra PR, która obsługuje Blasting News. Ten projekt, oparty na serwisie informacyjnym Blasting News stworzony przez włoskiego dziennikarza Andreę Manfrediego, ma być paneuropejską platformą crowdfundingową dla dziennikarzy freelancerów.
Jako prototypowy projekt z niemieckiej puli dofinansowany został Post, narzędzie do obsługi artykułów w sieci po publikacji przygotowane przez niemiecko-holenderską agencję Edenspiekermann. Twórcy nie ujawniają jednak szczegółów działania aplikacji.
1,89 mln euro otrzymał portugalski dziennik „Publico” na platformę mającą dostarczać użytkownikom informacje, które przegapili. Ma je dobierać na podstawie preferencji danej osoby, pory dnia i urządzenia, z którego korzysta. W Portugalii dofinansowanie otrzymały również serwis Observador, agencja informacyjna Lusa i dzienniki „Jornal de Negócios”, „Jornal de Notícias”.
W Szwecji dofinansowanie otrzymała firma Bambouser zajmująca się livestreamingiem na urządzenia mobilne. 330 tys. euro otrzymał słoweński NGO Danes je now dan na projekt Parlamenter, który monitoruje pracę słoweńskiego parlamentu. Pieniądze mają pozwolić organizacji na zatrudnienie pełnoetatowych pracowników do projektu i jego finalizację.
Światowe Stowarzyszenie Wydawców Prasy WAN-IFRA otrzymało dofinansowanie na Media Management Accelerator – platformę e-learningową, która ma promować wśród wydawców innowacyjne modele biznesowe.

(JM)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo