Temat: internet

Dział: RAPORTY

Dodano: Styczeń 29, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za grudzień 2015

Prezentujemy Państwu najnowsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius. Tabele prezentują zarówno rankingi wydawców internetowych, jak i zestawienie najpopularniejszych domen i programów PC.

(29.01.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

PODOBNE ARTYKUŁY

Temat: etyka mediów

Dział: RAPORTY

Dodano: Maj 02, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Bezstronność to priorytet zawodu dziennikarza. A co z udziałem w marszach poparcia?

Zdecydowane "nie" dla jakiejkolwiek aktywności dziennikarzy związanej z partiami politycznymi i większe przyzwolenie na udział dziennikarzy w marszach KOD lub Solidarni 2010 - to wyniki badania PressInstitute przeprowadzonego wśród polskich dziennikarzy.

Niedawny wyczyn Wojciecha Czuchnowskiego z "Gazety Wyborczej", który w rocznicę śmierci Barbary Blidy rozklejał plakaty z napisem "Jej krew na rękach Ziobry", wciąż budzi dyskusje w środowisku dziennikarzy. W ostatnich miesiącach wielu z nich uaktywniło się bowiem, jeśli chodzi o zaangażowanie polityczne. Dlatego PressInstitute postanowił sprawdzić, co o styku etyki dziennikarskiej i polityki sądzą przedstawiciele mediów. 252 dziennikarzy z całej Polski odpowiedziało na ankietę, w której pytaliśmy: o aktywność dziennikarzy związaną z partiami politycznymi, z organizacjami społecznymi walczącymi o wolności obywatelskie (np. KOD, Solidarni 2010), o udział dziennikarzy w organizacjach skrajnych ideologicznie oraz o prawo dziennikarzy do wypowiadania się o Polsce w mediach zagranicznych.
Wnioski są pocieszające. Na prawie wszystkie pytania dotyczące udziału dziennikarzy w akcjach partyjnych większość wskazała odpowiedź "nie". Najwięcej takich odpowiedzi - 97,6 proc. - padło na pytanie o to, czy dziennikarz może być rzecznikiem oddziału lub koła partii politycznej. W swoich komentarzach badani podkreślali, że bezstronność i obiektywizm są priorytetami w tym zawodzie, a wszystkie działania o zabarwieniu partyjnym są niedopuszczalne.
Przyzwolenie ankietowanych znacznie wzrasta, gdy chodzi o udział dziennikarzy w działaniach organizowanych przez organizacje społeczne, np. marsze KOD czy Solidarni 2010. Ponad połowa (55,2 proc.) dopuszcza udział w demonstracjach organizowanych przez te ruchy - choć tylko co trzeci respondent godzi się, by dziennikarz szedł tam z flagą lub transparentem. Ci, którzy w tej części wskazali odpowiedzi "tak", argumentowali m.in.: "to są normalne aktywności obywatelskie", "dziennikarz nie traci praw obywatelskich", "dziennikarz jest obywatelem, jak każdy".
Przeciwnie niż obecna władza w Polsce, ponad 80 proc. ankietowanych uważa, że dziennikarze mają prawo wypowiadać się - zarówno negatywnie, jak i pozytywnie - w mediach zagranicznych na temat sytuacji w Polsce. Także ponad 80 proc. badanych ocenia, że członkostwo dziennikarza w organizacji skrajnie nacjonalistycznej lub komunistycznej jest niedopuszczalne.
Badanie PressIstitute zostało przeprowadzone metodą ankiety internetowej w dniach 11-17 kwietnia br. Wzięło w nim udział 252 dziennikarzy z całej Polski, ze wszystkich rodzajów mediów. Pełne wyniki prezentujemy w majowym numerze "Press".

 

(JS, 02.05.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo