Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 06, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

PiS zapowiada reformę mediów publicznych i zmianę prawa prasowego

Według planu Prawa i Sprawiedliwości media publiczne, działające obecnie jako spółki Skarbu Państwa, mają zostać przekształcone w instytucje kultury lub wyższej użyteczności publicznej. Ich zarządy będą jednoosobowe – wybierane spośród autorytetów świata kultury.

Plany PiS co do mediów publicznych posłanka tej partii Barbara Bubula przedstawiła na panelu "Kultura i media" podczas konwencji programowej PiS. "Obecne spółki Skarbu Państwa chcemy przekształcić w instytucje kultury lub instytucje wyższej użyteczności publicznej, aby odejść od tego koszmarnego modelu spółki prawa handlowego, który wymusza działania jedynie komercyjne. Zarządy tych mediów będą jednoosobowe, a prezesów wybierze się spośród autorytetów świata kultury i mediów" – powiedziała. TVP i radio publiczne mają być w co najmniej w 75 proc. finansowane ze środków publicznych. Dziś wpływy z abonamentu to ok. 26 proc. budżetu TVP, ok. 63 proc. budżetu Polskiego Radia i 76 proc. - rozgłośni regionalnych.
Bubula stwierdziła, że nowe media publiczne dostaną "środki w wysokości co najmniej 1 promila PKB, co wynosi ok. 1,5 mld zł. Taki poziom finansowania pozwoli na znaczne ograniczenie emisji reklam w TVP". Program tych mediów zostanie określony "według realnych potrzeb publicznych"; ustalona zostanie liczba godzin produkcji programów dla dzieci, filmów animowanych, dokumentalnych, seriali historycznych, spektakli teatru TV, transmisji koncertów i publicystyki. Zdjęcie z mediów publicznych "komercyjnej klątwy" doprowadzi do zwiększenia liczby godzin programu poświęconego kulturze wysokiej, edukacji historycznej i pogłębionej debacie publicznej. "Chcemy, aby co roku powstały co najmniej dwa seriale historyczne, wypełniające białe plamy w świadomości historycznej polskiego narodu" – powiedziała Barbara Bubula. "Odrodzimy polską produkcję filmów animowanych dla dzieci, powrócimy do mecenatu nad reportażem radiowym i hojnie wesprzemy filmy dokumentalne oraz będziemy dbać o obecność poezji" – deklarowała.
Drugie założenie proponowanej przez PiS reformy mediów to "przywrócenie dialogu społecznego i właściwej debaty publicznej". "W porze największej oglądalności trzeba skutecznie nadrobić braki w edukacji obywatelskiej Polaków, wyjaśnić im zasady funkcjonowania państwa i najważniejszych dziedzin życia zbiorowego, jak edukacji, służby zdrowia, systemu emerytalnego, budżetu. Trzeba wreszcie odejść od infantylnej, tabloidowej formy programów informacyjnych i publicystycznych" – stwierdziła posłanka Bubula.
PiS chce też "zatrzymania monopolizacji mediów przez kapitał zagraniczny", czemu mają służyć przepisy antymonopolowe, dotyczące dopuszczalnego (np. na poziomie 20-25 proc.) udziału w rynku mediów danego typu podmiotów powiązanych kapitałowo z zagranicą. "Nie może być tak, jak w dziedzinie prasy drukowanej, że przejęcie całego rynku prasy regionalnej przez niemiecki koncern nastąpiło przy zgodzie UOKiK" – wyjaśniła posłanka. W przedstawionym przez nią programie jest też nowe prawo prasowe. "Wzmocnimy w nim pozycję dziennikarza - twórcy, a także kontrolną funkcję mediów w państwie" – powiedziała Bubula, zastrzegając, że ustawa powinna powstawać w dialogu wszystkich zainteresowanych stron, głównie środowiska dziennikarskiego.
PiS chce ponadto znieść opłaty za częstotliwości radiowe dla nadawców społecznych (takim nadawcą jest Radio Maryja) i obniżyć opłaty koncesyjne oraz opłaty za częstotliwości dla nadawców rezygnujących z połowy czasu reklamowego.
Bubula zapowiedziała ponadto wprowadzenie do prawa telekomunikacyjnego przepisów chroniących dzieci przed dostępem do pornografii w telefonii komórkowej i w Internecie - poprzez nakazanie operatorom domyślnego zastosowania filtrów.
Zdaniem ekspertów pomysły PiS na media są nierealne, ale debata o nich jest potrzebna.

(RUT, PAP, 06.07.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo

Dział: PRASA

Dodano: Lipiec 06, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

"Super Express" zmniejsza dystans do "Gazety Wyborczej" pod względem sprzedaży

Dwa dzienniki Gremi Business Communication: "Rzeczpospolita" i "Parkiet Gazeta Giełdy", a także "Dziennik Gazeta Prawna" (Infor Biznes) odnotowały wzrost sprzedaży w maju 2015 roku względem tego samego okresu ub.r. Pozostałym dziennikom ogólnopolskim sprzedaż spadła.

Według danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy najwyższą średnią sprzedaż wśród dzienników ogólnopolskich miał "Fakt" (Ringier Axel Springer Polska) – 305 990 egz. (spadek o 2,73 proc.). Druga w zestawieniu była "Gazeta Wyborcza" (Agora SA) – 155 643 egz. (spadek o 8,59 proc.). Trzecie miejsce zajął "Super Express" (ZPR Media) - 143 992 egz. (spadek o 4,46 proc.). "Rzeczpospolita", która uplasowała się na czwartej pozycji, miała wzrost średniej sprzedaży o 0,32 proc., do 56 305 egz. Lepszy wynik niż przed rokiem miały także "Dziennik Gazeta Prawna" - wzrost o 0,16 proc., do 46 894 egz. oraz "Parkiet Gazeta Giełdy" - wzrost o 6,46 proc., do 4925 egz.

(IKO, 06.07.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo