Zapisz się na:
Pressletter
Wycieki danych do Internetu będą coraz częstsze
Wycieki danych do Internetu będą coraz częstsze
Piotr Stasiak, digital media manager w Grupie Onet-RASP
2015-06-09

Utrwalenie, kopiowanie i przekazywanie danych czy informacji jest łatwiejsze niż kiedykolwiek w historii. Jednak w przypadku wycieku akt ze śledztwa dotyczącego afery podsłuchowej mamy do czynienia z bezprawnym i bardzo prymitywnym atakiem czyli wrzuceniem tysięcy zdjęć w różne miejsca w sieci. Najpierw na własną stronę pana Stonogi, a następnie, gdy okazało się, że jego infrastruktura jest niewydolna, na własny profil na Facebooku, którego serwery poradziły sobie z tak dużym ruchem.

Takie sytuacje będą się powtarzać, dlatego właśnie ważne jest, aby dyskusja o moralności wykorzystywania lub niewykorzystywania materiałów z internetowych przecieków odbywała się publicznie. Aby ludzie, którzy uznają się sami za społecznie wykonujących funkcje dziennikarzy w Internecie, również brali w niej udział.

Dziennikarze śledczy zatrudnieni w redakcjach od zawsze zdobywali dostęp do dokumentów (lub fragmentów dokumentów), było to jednak podyktowane ważnym interesem społecznym. Przed publikacją zgodnie z regułami sztuki dokumenty były opracowywane, na przykład usuwano z nich dane prywatne osób nie związanych ze sprawą. Ostatecznie nad redaktorem i wydawcą zawsze wisiała jakaś odpowiedzialność prawna. W przypadku Internetu zbyt wielką pokusą może być po prostu narobienie szumu, który w ciągu kilku godzin osiągnąć może stan narodowej histerii. Może to stwarzać wrażenie, że wszystko wolno, a tak nie jest. Nie mam złudzeń, że wraz upowszechnianiem się zjawiska, liczba "wypadków i wpadek" będzie znacząco rosła (ujawnienie danych, fałszywe oskarżenia itp.). Choć dla społeczeństwa - jako całości - lepszy dostęp do informacji i wolności słowa jest dobry, to dla osób, które przy okazji wybuchu oberwą odłamkiem, jest już bardzo źle. Osoby te kiedyś chronione były właśnie przez etykę dziennikarza i redaktora.

Choć raz wrzuconych do sieci informacji prawie nie da się z niej usunąć, można ograniczyć zasięg dystrybucji. Zaskakująca jest więc bezradność organów państwa (policja, prokuratura) wobec "tych ludzi z internetu" oraz "tego serwisu społecznościowego". Sprawiają wrażenie, jakby szukali numeru do jakiegoś rzecznika albo na infolinię Facebooka i się nie udało. A przecież FB ma procedury blokowania stron, które zdaniem jego użytkowników są sprzeczne z prawem. Firmy, zmuszone do komercyjnej aktywności w social media, poruszają się w nich sprawnie i potrafią w ciągu kilku godzin (np. poprzez masowe zgłoszenia) doprowadzić do usunięcia z FB większości naruszających ich prawo lub dobre imię postów czy profili. Nie widzę powodu, dla którego nasza policja i prokuratura nie miałaby korzystać z takich funkcji FB.

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter




Dwa nowe tygodniki znikną z rynku
Sławomir Jastrzębowski, redaktor naczelny „Super Expressu”

Wcześniejsze opinie

Zmienionym
Aneta Martynów, redaktor naczelna "Women's Health" i "Men's Health"
Oferta publiczna internetowej spółki medialnej to test dla rynku
Bogusław Półtorak, redaktor naczelny Bankier.pl
Wydawca
Michał Kobosko, dyrektor polskiego biura Atlantic Council
To koniec pewnej epoki na polskim rynku
Marek Sowa, ekspert rynku mediów
Przejęcie TVN to dla Scripps mocne wejście do Europy Środkowo-Wschodniej
Izabella Wiley, dyrektor generalna A+E Networks Poland

< POPRZEDNIE 1234567891011
A A A


Inne opinie



















Najnowszy numer

Okładka Press

Wszystkie role Lizuta

Jak dziennikarz religijny „Gazety Wyborczej” stał się współpracownikiem Kuby Wojewódzkiego i celebrytą.

Jedynki gazet

Gazeta Wyborcza

Przegląd mediów

Sąd łaskawy dla dziennikarki, która podszyła się pod psycholożkę

Dziennikarka podszyła się pod psycholożkę, wypytała bohaterkę o intymne szczegóły, a potem bez jej wiedzy to opublikowała. Dla prokuratury i sądu "stopień szkodliwości społecznej nie jest znaczny".

Amerykanie przejęli TVN. Z rady nadzorczej odchodzą rodziny założycieli stacji

Sfinalizowano transakcję zakupu 52,7 proc. akcji TVN przez Scrips Networks Interactive. Z rady nadzorczej stacji odchodzą Piotr Walter i Aldona Wejchert.

Dziennik Gazeta Prawna zwalnia dziennikarzy, bo ci prowadzili prywatnego bloga Cashless.pl, o którym pracodawca wcześniej wiedział. WTF?

Cashless.pl to ciekawy, ambitny projekt dwóch dziennikarzy „Dziennika Gazety Prawnej”, Piotra Dziubaka i Jacka Uryniuka, opisujący nowoczesne technologie w finansach. Projekt prywatny, prowadzony po godzinach, o którym pracodawca wiedział. O sprawę pytamy Piotra Dziubaka.

Snapchat i wertykalne reklamy – czy i dlaczego mogą zadziałać?

Evan Spiegel, twórca Snapchata nie kryje chęci szybkiego wzrostu przychodów z reklamy, umieszczanej przez marki w jego aplikacji. Kilka dni temu był On jednym z kluczowych gości na Cannes Festival. Podczas rozmowy z Joanną Coles (Cosmopolitan) temat sponsorowanych snapów przewijał się wielokrotnie. Trudno się dziwić, że CEO tej aplikacji myśli o treściach reklamowych w jej obrębie. Gromadząc wyjątkowo młodą audiencję (prawie 85% użytkowników aplikacji mieści się w przedziale wiekowym 16-34) oczywistym jest, że kolejka reklamodawców, chcących dotrzeć do klientów z tej grupy, wydłużała będzie się z każdym dniem.

Nasze debaty

Pożytek z lajków

Co decyduje o dużej roli mediów społecznościowych w komunikacji firm – dyskutują specjaliści od rynku Internetu oraz od komunikacji korporacyjnej w firmach.

Takie reklamy, jakie społeczeństwo

Klient, agencja, dom mediowy, medium – wszyscy są uczestnikami rynku zwanego reklamą. Ale mimo deklaracji o partnerstwie nie zawsze udaje im się grać do tej samej bramki

Wygrywają marki z pomysłem

O tym, jak dziennikarze i konsumenci wpływają na brandy i co zmieniły social media w pracy PR-owców, rozmawialiśmy w warszawskim hotelu Hilton przed ogłoszeniem wyników badania Top Marka

Lojalność jak religia

Prawdziwa lojalność to bliska relacja konsumenta z marką, w której cena produktu przestaje mieć znaczenie – podkreślają uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Press” w siedzibie Diners Club International

Archiwum tekstów



Freelinker

redaktor stron WWW
dziennikarz prasowy
Copyright 2015© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine