Dział: TELEWIZJA

Dodano: Listopad 03, 2011

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Po połączeniu platform rozgrywającym będzie Cyfra+

Wspólna platforma satelitarna Grup TVN i Canal+ zachowa markę Cyfry+ - uważają eksperci. Połączenie platform nie będzie jednak łatwe ani pod względem formalnym, ani techniczno-logistycznym.

Jak informowaliśmy wczoraj, TVN i należąca do koncernu Vivendi Grupa Canal+ chcą połączyć swoje oferty płatnej telewizji, tworząc wspólną platformę satelitarną w ramach spółki joint venture. Większość udziałów przypadnie Canal+.
– Obie strony pracują nad tym, by finalną umowę podpisać najpóźniej do końca roku. Oczywiście, wymagana będzie zgoda właściwego urzędu antymonopolowego – informuje Wojciech Kostrzewa, prezes Grupy ITI. Jak mówi Maciej Chmielowski z biura prasowego Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, wniosek o utworzenie joint venture jeszcze do urzędu nie trafił. – Koncentracja może być analizowana przez UOKiK lub Komisję Europejską – wyjaśnia Chmielowski.
– Wcale nie jest powiedziane, że UOKiK łatwo zgodzi się na połączenie platform - uważa Tomasz Kulisiewicz, główny analityk firmy Audytel. – To nie jest taka sytuacja, z jaką mieliśmy do czynienia przy zakupie Polkomtelu przez Zygmunta Solorza-Żaka. W przypadku platform połączenie dotyczy dwóch z trzech głównych graczy rynku - wyjaśnia.
Eksperci nie mają wątpliwości, kto będzie kierować wspólną platformą. – To Cyfra+ będzie głównym rozgrywającym – mówi Jerzy Kalinowski, partner w KPMG. Zgadza się z nim Krzysztof Surgowt, członek zarządu Astra CEE. Ich zdaniem nowa platforma będzie działała pod marką Cyfry+. – W przypadku tej firmy było tak przy wszystkich fuzjach – podkreśla Surgowt. Z kolei Tomasz Kulisiewicz nie wyklucza, że nowa platforma zachowa obie marki.
Nasi rozmówcy zwracają uwagę na trudności, jakie czekają Grupę TVN i Grupę Canal+ przy łączeniu platform. – Platformy korzystają z różnych systemów kodowania. Na transponderach satelitarnych dublują się kanały. Trzeba też ujednolicić systemy billingowe. Bez takich działań nie uzyska się efektu skali – wylicza ekspert rynku mediów, chcący zachować anonimowość. – Pojawia się również ryzyko odpływu abonentów, który mogą chcieć wykorzystać sytuację i wypowiedzieć umowę, żeby u innego operatora skorzystać z promocji dla nowych abonentów – dodaje.
Platforma N ma ponad 800 tys. abonentów, a Cyfra+ - 1,55 mln. Z kolei Cyfrowy Polsat obsługuje ich 3,5 mln. Gdy dojdzie do połączenia Cyfry+ i N, lider zamiast dwóch konkurentów będzie miał jednego, za to silnego. – Skutecznie konkurowaliśmy z dwiema platformami, tym bardziej stawimy czoła jednej. Konsolidacja platform to naturalny proces na dojrzewającym rynku płatnej telewizji w Polsce, w szczególności że w większości krajów jest jedna lub dwie platformy – komentuje Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.
Tomasz Kulisiewicz z Audytelu stwierdza: – Połączenie N i Cyfry+ może zmusić Cyfrowy Polsat do sformułowania nowej strategii: trochę inaczej gra się przeciwko jednemu konkurentowi niż przeciwko dwóm.

(03.11.2011)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.