Dział: TECHNOLOGIE

Dodano: Październik 16, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

E-czytelnik preferuje Kindle, czyta dużo, ale chce płacić mało

Od 2 mln zł w 2010 roku do około 40 mln zł w br. wzrosła sprzedaż e-booków i audiobooków w Polsce - informuje Virtualo w raporcie na temat rynku e-booków. Czytelnicy elektronicznych książek przede wszystkim korzystają z urządzeń Amazon Kindle, które według sprzedawców stanowią ponad połowę wszystkich zakupionych czytników.

Według raportu obecnie w formie cyfrowej dostępnych jest około 35 tysięcy książek po polsku. Nie ma dokładnych danych, ile urządzeń posiada polski rynek. Według szacunków Pawła Horbaczewskiego, właściciela firmy Art Tech, dystrybutora czytników Onyx Boox Polacy korzystają z ok. 200 tys. czytników. Z kolei Maksym Zhelezniak, szef działu sprzedaży PocketBook szacuje, że polski rynek rośnie o ok. 140 tys. e-czytników.

Na przestrzeni czterech lat zmianie uległa forma e-booków - od popularnego PDF, poprzez EPUB, MOBI (obsługiwany przez czytnik Kindle) do multiformatu, w którym dostępna jest większość treści elektronicznych. Na przestrzeni 2011 i 2012 roku w Polsce zrezygnowano z zabezpieczeń Adobe DRM na korzyść znaku wodnego. Twórcy raportu podają, że jest to ewenement na skalę Europy.

Najczęściej z e-czytników korzystają mężczyźni (56 proc.). Aż 67 proc. badanych stanowią osoby w wieku 25-45 lat. Z badań przeprowadzonych przez Virtualo wynika, że wirtualni czytelnicy czytają średnio trzy razy więcej niż czytelnicy papierowi. Polski e-czytelnik czyta 2,5 książki na miesiąc.
Jedną z przyczyn wzrostu popularności e-booków jest brak bariery ekonomicznej dotyczącej urządzeń - ceny czytników wahają się od 200 zł do 600 zł. W badanej grupie najpopularniejszym czytnikiem jest Amazon Kindle (73 proc.). Dużo mniej osób korzysta z innych produktów: Onyx Boox (4,6 proc.), PocketBook (4,2 proc.), Prestigio (1,6 proc.). Czytelnicy odtwarzają e-booki także na telefonach komórkowych (3 proc.) i tabletach (6 proc.) z czego dwie trzecie stanowią iPady i tablety firmy Samsung.

Wydawcy e-booków zmuszeni są sprzedawać je taniej o 10-20 proc. w stosunku do ceny książki papierowej. Czytelnicy jednak najchętniej płaciliby jeszcze mniej - 50 proc. tej kwoty. Średnia cena e-booka w najpopularniejszej kategorii (literatura piękna) to obecnie 19,90 zł.

Raport został opracowany na podstawie badań przeprowadzonych w maju 2014 roku przez Virtualo we współpracy z Burda Media i Allegro. Wzięło w nim udział 5500 osób. W raporcie wykorzystano także wyniki badań ankiety "Porozmawiajmy o jakości".

Cały raport jest dostępny tutaj.

(IKO, 16.10.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.