KER: Reklama napoju Black Energy obraża uczucia religijne
Komisja Etyki Reklamy (KER) uznała, że reklama napoju energetycznego Black Energy (FoodCare) z udziałem nagiej modelki z zawieszonym między piersiami różańcem i trzymającej pistolet ze spustem w kształcie krzyża wykorzystuje symbolikę religijną i nagość.
Obok wizerunku modelki widnieje hasło: "Kobieta to największa pokusa dla prawdziwych mężczyzn" lub "Blackowi ulegają nawet święte!" Zdaniem autora skargi kreacja i jej hasło obrażają godność kobiet, ponadto kpią z wartości religijnych.
Przedstawiciele FoodCare odpowiedzieli na zarzuty, uznając je za bezzasadne.
Według firmy reklama nie jest skierowana do dzieci, a jej forma, miejsce i sposób prezentacji wskazują na inną grupę docelową, w założeniu odpowiednią.
Zdaniem FoodCare w wielu przekazach medialnych, reklamach czy filmach prezentowane są "osoby niekompletnie ubrane - w inkryminowanej reklamie nie stanowi to więc zjawiska nadzwyczajnego". "Wobec tego, iż praktyka taka nie jest rzadkością, trudno uznać, iż narusza jakiekolwiek sformalizowane zasady" - tłumaczy firma. Ponadto - zdaniem FoodCare - użycie symboli religijnych w żaden sposób nie może stanowić dyskryminacji ze względu na przekonania religijne.
Według KER reklama nie była jednak prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej i zgodnie z dobrymi obyczajami. KER uznała, że reklama wykorzystuje symbolikę religijną i nagość, promuje negatywne wzorce zachowań i nie mieści się w ramach norm etycznych.
Natomiast zespół orzekający nie uważa, że reklama zachęca do aktów przemocy. Nie zagraża też fizycznemu, psychicznemu i moralnemu rozwojowi dzieci.
W 2012 roku KER zakazała emisji reklamy napoju Black z Mikiem Tysonem przed godz. 20.
(01.07.2015)