Dział: REKLAMA

Dodano: Listopad 16, 2014

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Starlink: rynek reklamowy po trzech kwartałach wzrósł o 2,6 proc.

Po trzecim kwartale br. rynek reklamowy wzrósł o 2,6 proc. i wynosi 5,1 mld zł - podał dom mediowy Starlink.

Rynek reklamowy w okresie od stycznia do września br. wzrósł o 129,6 mln zł (2,6 proc.) względem analogicznego okresu ub.r. Wpływ na to miało zwiększenie wydatków na reklamę telewizyjną, internetową (wzrost o 6,4 proc., 70,1 mln zł) i radiową (wzrost o 6,4 proc., 24 mln zł). W trzech kwartałach spadek odnotowała reklama w prasie kolorowej (spadek o 15,4 proc., 57 mln zł) i outdoor (spadek o 1,7 proc., 5,6 mln zł). W okresie od stycznia do września również sieci kinowe mają 9-proc. spadek przychodów, a reklamodawcy zmniejszyli budżety na tego typu reklamę o 6,2 mln zł.

Czynnikiem, który w dużym stopniu oddziaływał na kondycję rynku reklamy był wzrost wydatków na promocję sektora produktów farmaceutycznych i leków (więcej o 67,9 mln zł, wzrost o 12,9 proc.), a także stabilny poziom wydatków sektora FMCG (więcej o 6 mln zł, wzrost o 0,5 proc.). W tym czasie najbardziej wydatki zwiększył sektor napoje i alkohole (więcej o 31,8 mln zł, wzrost o 12,9 proc.). Miało to związek m.in. z piłkarskim mundialem. Liderem wydatków od początku roku jest sektor handel, który zanotował wzrost o 16,6 mln zł. Najaktywniejsze reklamowo pozostają markety wielobranżowe, dyskonty, sklepy i hurtownie spożywcze. Inwestycje w reklamę zwiększały w największym stopniu markety wielobranżowe i dyskonty o małej powierzchni, a liderem wydatków jest Lidl. Zaraz za nim uplasował się właściciel sieci Biedronka - Jeronimo Martins Polska.

Negatywnie na dynamikę rynku wpływały spadające budżety sektorów: finanse i telekomunikacja. Łącznie przeznaczyły na reklamę o 47,2 mln zł mniej niż w okresie styczeń - wrzesień ub.r. (spadek o 4,5 proc.).

Anna Lembas, analityk domu mediowego Starlink, tłumaczy, że w czwartym kwartale br. bardziej aktywne będą firmy z sektora handel oraz produkty farmaceutyczne i leki. Pod koniec roku nastąpi natomiast spadek wydatków na reklamę branży finansowej. "W przypadku tej branży szansę ma reklama telewizyjna i online. Rozwój infrastruktury LTE pozwala oczekiwać wzmożonej komunikacji ze strony operatorów. Także w branży motoryzacyjnej z pewnością odnotujemy wzrost wydatków, w związku ze zbliżającymi się tradycyjnymi wyprzedażami roczników. Nadchodzący okres świąteczno-noworoczny przyniesie ożywienie sektorów podróże i turystyka oraz hotele i restauracje" - prognozuje Anna Lembas.

(DR, PR, 16.11.2014)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.