KER uznała skargę na konkurenta Johnson & Johnson Poland
Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklama leku Tiorfan (Abott Laboratories Poland) może wprowadzać w błąd. Tym samym przyznała rację konkurencyjnemu koncernowi Johnson & Johnson Poland, który zaskarżył reklamę.
Skarga dotyczyła ulotki kierowanej do lekarzy i farmaceutów. Według J&J hasło: „Szybkość. Maksymalny efekt działania szybszy od loperamidu" jest sprzeczne z prawem i dobrymi obyczajami, stanowiąc ponadto niedozwoloną reklamę porównawczą.
J&J jest dystrybutorem produktu leczniczego na biegunkę pod nazwą Imodium, który zawiera substancję czynną chlorowodorek loperamidu. Abbott posiada w swojej ofercie także lek, którego zadaniem jest zwalczanie objawów biegunki - Tiorfan. Ten lek w odróżnieniu od Imodium zawiera inną substancję czynną - racekadotryl.
Zespół orzekający KER poparł skargę J&J i uznał, że poprzez użycie powyższego hasła reklama może wprowadzać odbiorców w błąd co do właściwości produktu i nadużywać zaufania oraz wykorzystywać ich brak doświadczenia lub wiedzy – i to mimo że była ona skierowana do wykwalifikowanego odbiorcy.
W ocenie KER tak jednoznaczne stwierdzenia powinny być prezentowane w reklamie w sposób niebudzący wątpliwości, przejrzysty, zrozumiały i niewprowadzający odbiorców w błąd. Komisja wskazała, że hasło zostało użyte w formie skrótu myślowego bez doprecyzowania, iż określenie „szybkość” nie odwołuje się do skuteczności klinicznej produktu leczniczego, lecz do jego właściwości farmakodynamicznych – nieistotnych z punktu widzenia terapeutycznego, dlatego w tym zakresie reklama powinna zostać zmodyfikowana.
Zespół orzekający oddalił natomiast zarzut dotyczący niedozwolonej reklamy porównawczej, uznając, że spot Tiorfanu nie zawiera cech niedozwolonej reklamy porównawczej w rozumieniu Kodeksu etyki reklamy, a informacja nie deprecjonuje konkurencyjnych produktów.
(BG, 01.09.2014)