Zapisz się na:
Pressletter

Mogą wzrosnąć opłaty za użytkowanie częstotliwości



01.10.2012 08:13

Szykują się zmiany w systemie naliczania opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Nadawcy są krytyczni.

Jak napisał w piątek ”Puls Biznesu”, rząd w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego otwiera sobie furtkę do drastycznego zwiększenia wysokości stawek za opłaty za użytkowanie częstotliwości – nawet 200-krotnie. Gazeta podaje, że wpisano bardzo wysokie maksymalne stawki i przytacza przykład RMF FM, które może zapłacić nawet 300 mln zł rocznie, co stanowi sześciokrotność zysku netto Grupy RMF za ub.r. Obecnie rozgłośnia płaci 1 mln zł – taka też ma być minimalna stawka zakładana w nowelizacji. ”Nie chcemy korzystać z maksymalnych stawek” – tłumaczyła posłom na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Magdalena Olszewska, wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, cytowana przez ”Puls Biznesu”.

 
Pomysł nie podoba się nadawcom. – Według mnie to jest kolejne dokręcanie śruby i zagrożenie dla rynku radiowego – komentuje Rafał Tomasz Biegała, dyrektor ds. rynków lokalnych Eurozetu. Jak wyjaśnia, nie dość, że drastycznie wzrosną maksymalne stawki, to jeszcze precyzyjne opłaty mają regulować rozporządzenia. - W zasadzie na rynku poniekąd koncesjonowanym będą regulować płynne opłaty - dodaje Biegała.
 
– To na razie projekt. Zdaje się, że intencja ustawodawcy jest taka, żeby opłaty za częstotliwości były wyższe – zauważa Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.
 
– Państwo pobiera od nas opłaty podwójnie: raz za koncesje, za które płacimy niemałe pieniądze, a drugi raz za korzystanie z częstotliwości. To jest nie fair. Skala tego zjawiska jest coraz bardziej niekorzystna dla nadawców – uważa Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
 
Nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, przewidującą zmiany w naliczeniu opłat, zajmuje się obecnie sejmowa komisja infrastruktury. Zeszłotygodniowe posiedzenie zostało przerwane. Wznowione zostanie w przyszłym tygodniu. Natomiast w tym tygodniu ma dojść do spotkania regulatora z przedstawicielami mediów. – Chciałbym, żeby metodologię ustalania stawek oraz mechanizm przedyskutowali nadawcy i regulator, zanim w tej sprawie zaczną głosować politycy – mówi Janusz Piechociński, szef podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie prawa telekomunikacyjnego.
 
Jednak radiowcy uważają, że rządowi zależy na szybkiej zmianie przepisów. – Wszystko wskazuje na to, że w grudniu będzie nowelizacja. Skrócone ma nawet zostać vacatio legis – mówi jeden z nadawców.
 
– Środowisko medialne, w odróżnieniu od telekomów, jakby nie dostrzegło tego projektu. W ostatniej chwili, na zasadzie alarmu, uruchamia protesty – komentuje Janusz Piechociński. (KOZ)

 
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter



Tok FM liderem na Twitterze, rozgłośnie zakładają kolejne profile

Zmarł Bohdan Tomaszewski - mistrz polskiego dzienniarstwa sportowego

KRRiT: Czy już można ustalić termin wyłączenia naziemnego radia analogowego?

Zmarł Adam Halber - dziennikarz muzyczny, poseł i członek KRRiT

Polskie Radio podobnie jak Radio Zet i RMF FM też podniesie ceny reklam


A A A


Inne artykuły








Jedynki gazet

Puls Biznesu

Przegląd mediów

Giertych przegrał w sądzie z "Faktem"

27 lutego 2015 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie oddalił w całości apelację Romana Giertycha w sprawie przeciwko Ringier Axel Springer Polska – wydawcy m.in. Faktu, Newsweeka i Forbesa.

Google zmienia zasady

Firmy bez mobilnych stron WWW spadną w wynikach wyszukiwania.

Wielka rewolucja w Google już 21 kwietnia. Co zmieni się w pozycjonowaniu?

Google zaczyna mocno promować mobile. Już za półtora miesiąca strony na urządzenia przenośne będą znacznie wyżej pozycjonowane w wynikach wyszukiwania wyświetlanych właśnie na smartfonach i tabletach, w mobilnej wersji wyszukiwarki. Wprowadza też App Indexing, system indeksujący aplikacje mobilne.

Nie zabijajcie jeszcze telewizji. Bycie na srebrnym ekranie wciąż ma znaczenie

Zmierzch telewizji to tendencja, którą zauważamy od jakichś paru lat. Dla wielu osób Internet staje się jedynym medium, z którego czerpią wiedzę, informacje i w którym spędzają czas dla rozrywki. Ostatnie badanie przeprowadzone przez IRCenter pod koniec roku 2014 dowodzi, że to YouTube jest najpopularniejszym medium. Właśnie z niego 92 proc. respondentów korzystało przynajmniej raz w ciągu miesiąca. Rola telewizji w środowisku młodych ludzi staje się marginalna, przewagę Internetu nad medium offline’owym zaczyna także zauważać wielu twórców.

Najnowszy numer

Okładka Press

Ludzie nie są nudni

Z reportażystą Filipem Springerem rozmawia Mariusz Kowalczyk.

Nasze debaty

Takie reklamy, jakie społeczeństwo

Klient, agencja, dom mediowy, medium – wszyscy są uczestnikami rynku zwanego reklamą. Ale mimo deklaracji o partnerstwie nie zawsze udaje im się grać do tej samej bramki

Wygrywają marki z pomysłem

O tym, jak dziennikarze i konsumenci wpływają na brandy i co zmieniły social media w pracy PR-owców, rozmawialiśmy w warszawskim hotelu Hilton przed ogłoszeniem wyników badania Top Marka

Lojalność jak religia

Prawdziwa lojalność to bliska relacja konsumenta z marką, w której cena produktu przestaje mieć znaczenie – podkreślają uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Press” w siedzibie Diners Club International

Z przeszłości do przyszłości

O polskiej transformacji i roli, jaką odegrały w niej media, rozmawialiśmy podczas debaty zorganizowanej z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie

Pozytywnie o zdrowiu

O promocji zdrowego stylu życia rozmawialiśmy w debacie zorganizowanej w Centrum Olimpijskim w Warszawie

Początek drogi

Zrównoważony rozwój miast i regionów to wyzwanie, przed którym stoją samorządy i firmy.

Archiwum tekstów



Freelinker

webdesigner
grafik dtp
dziennikarz prasowy
redaktor stron WWW
redaktor
Copyright 2015© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine