Zapisz się na:
Pressletter

Mogą wzrosnąć opłaty za użytkowanie częstotliwości



01.10.2012 08:13

Szykują się zmiany w systemie naliczania opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Nadawcy są krytyczni.

Jak napisał w piątek ”Puls Biznesu”, rząd w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego otwiera sobie furtkę do drastycznego zwiększenia wysokości stawek za opłaty za użytkowanie częstotliwości – nawet 200-krotnie. Gazeta podaje, że wpisano bardzo wysokie maksymalne stawki i przytacza przykład RMF FM, które może zapłacić nawet 300 mln zł rocznie, co stanowi sześciokrotność zysku netto Grupy RMF za ub.r. Obecnie rozgłośnia płaci 1 mln zł – taka też ma być minimalna stawka zakładana w nowelizacji. ”Nie chcemy korzystać z maksymalnych stawek” – tłumaczyła posłom na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Magdalena Olszewska, wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, cytowana przez ”Puls Biznesu”.

 
Pomysł nie podoba się nadawcom. – Według mnie to jest kolejne dokręcanie śruby i zagrożenie dla rynku radiowego – komentuje Rafał Tomasz Biegała, dyrektor ds. rynków lokalnych Eurozetu. Jak wyjaśnia, nie dość, że drastycznie wzrosną maksymalne stawki, to jeszcze precyzyjne opłaty mają regulować rozporządzenia. - W zasadzie na rynku poniekąd koncesjonowanym będą regulować płynne opłaty - dodaje Biegała.
 
– To na razie projekt. Zdaje się, że intencja ustawodawcy jest taka, żeby opłaty za częstotliwości były wyższe – zauważa Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.
 
– Państwo pobiera od nas opłaty podwójnie: raz za koncesje, za które płacimy niemałe pieniądze, a drugi raz za korzystanie z częstotliwości. To jest nie fair. Skala tego zjawiska jest coraz bardziej niekorzystna dla nadawców – uważa Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
 
Nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, przewidującą zmiany w naliczeniu opłat, zajmuje się obecnie sejmowa komisja infrastruktury. Zeszłotygodniowe posiedzenie zostało przerwane. Wznowione zostanie w przyszłym tygodniu. Natomiast w tym tygodniu ma dojść do spotkania regulatora z przedstawicielami mediów. – Chciałbym, żeby metodologię ustalania stawek oraz mechanizm przedyskutowali nadawcy i regulator, zanim w tej sprawie zaczną głosować politycy – mówi Janusz Piechociński, szef podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie prawa telekomunikacyjnego.
 
Jednak radiowcy uważają, że rządowi zależy na szybkiej zmianie przepisów. – Wszystko wskazuje na to, że w grudniu będzie nowelizacja. Skrócone ma nawet zostać vacatio legis – mówi jeden z nadawców.
 
– Środowisko medialne, w odróżnieniu od telekomów, jakby nie dostrzegło tego projektu. W ostatniej chwili, na zasadzie alarmu, uruchamia protesty – komentuje Janusz Piechociński. (KOZ)

 
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter



"Sorry, mamy taki klimat" - Srebrne Usta Trójki dla Bieńkowskiej

Kamil Dąbrowa, Leszek Kozioł i Emil Marat o odejściu Rafała Olejniczaka (opinie)

Rafał Olejniczak nie będzie już naczelnym Radia Zet

Przychody Polskiego Radia wzrosły w 2015 roku o 8,6 proc.

Prezes RDC: "rada programowa pyta, ale nie cenzuruje programu stacji"


A A A


Inne artykuły








Jedynki gazet

Gazeta Wyborcza

Przegląd mediów

W marketingowej krzyżówce

Partnerstwo, a nie rywalizacja — tylko w takim układzie można wygrać na cross marketingu

Red Bull kontra Biedronka: Walka o kolory

W świecie pełnym podróbek nie dziwi zastrzeganie znaku towarowego, czy receptury. Tymczasem RedBull uznał, że odbiorca identyfikuje jego napój także po kolorach użytych na opakowaniu. Dlatego, w celu monopolizacji użytego zestawienia barw, RedBull zarejestrował szereg wspólnotowych znaków towarowych.

Globalna ekspansja Netflixa, jako sposób na zakończenie walki z blokadami regionalnymi? Szkoda, że to tylko półprawda

Podczas premiery Netflixa w Australii, szefostwo serwisu wypowiedziało się na temat łamania blokad regionalnych poprzez VPN. Reed Hastings, CEO Netflixa, twierdzi, że ma sposób na walkę z „geohakerami”, którą jest po prostu globalna ekspansja. Szkoda, że to tylko półprawda.

Te marki "zaczepiają" nas w drodze, czyli o kampaniach digital Out-of-Home

Interaktywność, spersonalizowany komunikat, komunikacja w czasie rzeczywistym - to cechy powodujące, że digital Out-of-Home dostarcza nam coraz więcej przykładów ciekawych, kreatywnych realizacji zarówno za granicą jak i (co budujące!) na polskim rynku - pisze Michał Maciejewski, media planning & buying manager z Posterscope Poland.

Najnowszy numer

Okładka Press

Ludzie nie są nudni

Z reportażystą Filipem Springerem rozmawia Mariusz Kowalczyk.

Nasze debaty

Takie reklamy, jakie społeczeństwo

Klient, agencja, dom mediowy, medium – wszyscy są uczestnikami rynku zwanego reklamą. Ale mimo deklaracji o partnerstwie nie zawsze udaje im się grać do tej samej bramki

Wygrywają marki z pomysłem

O tym, jak dziennikarze i konsumenci wpływają na brandy i co zmieniły social media w pracy PR-owców, rozmawialiśmy w warszawskim hotelu Hilton przed ogłoszeniem wyników badania Top Marka

Lojalność jak religia

Prawdziwa lojalność to bliska relacja konsumenta z marką, w której cena produktu przestaje mieć znaczenie – podkreślają uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Press” w siedzibie Diners Club International

Z przeszłości do przyszłości

O polskiej transformacji i roli, jaką odegrały w niej media, rozmawialiśmy podczas debaty zorganizowanej z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie

Pozytywnie o zdrowiu

O promocji zdrowego stylu życia rozmawialiśmy w debacie zorganizowanej w Centrum Olimpijskim w Warszawie

Początek drogi

Zrównoważony rozwój miast i regionów to wyzwanie, przed którym stoją samorządy i firmy.

Archiwum tekstów



Freelinker

dziennikarz prasowy
redaktor stron WWW
fotoreporter
redaktor
fotoreporter
Copyright 2015© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine