Zapisz się na:
Pressletter

Mogą wzrosnąć opłaty za użytkowanie częstotliwości



01.10.2012 08:13

Szykują się zmiany w systemie naliczania opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Nadawcy są krytyczni.

Jak napisał w piątek ”Puls Biznesu”, rząd w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego otwiera sobie furtkę do drastycznego zwiększenia wysokości stawek za opłaty za użytkowanie częstotliwości – nawet 200-krotnie. Gazeta podaje, że wpisano bardzo wysokie maksymalne stawki i przytacza przykład RMF FM, które może zapłacić nawet 300 mln zł rocznie, co stanowi sześciokrotność zysku netto Grupy RMF za ub.r. Obecnie rozgłośnia płaci 1 mln zł – taka też ma być minimalna stawka zakładana w nowelizacji. ”Nie chcemy korzystać z maksymalnych stawek” – tłumaczyła posłom na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Magdalena Olszewska, wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, cytowana przez ”Puls Biznesu”.

 
Pomysł nie podoba się nadawcom. – Według mnie to jest kolejne dokręcanie śruby i zagrożenie dla rynku radiowego – komentuje Rafał Tomasz Biegała, dyrektor ds. rynków lokalnych Eurozetu. Jak wyjaśnia, nie dość, że drastycznie wzrosną maksymalne stawki, to jeszcze precyzyjne opłaty mają regulować rozporządzenia. - W zasadzie na rynku poniekąd koncesjonowanym będą regulować płynne opłaty - dodaje Biegała.
 
– To na razie projekt. Zdaje się, że intencja ustawodawcy jest taka, żeby opłaty za częstotliwości były wyższe – zauważa Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.
 
– Państwo pobiera od nas opłaty podwójnie: raz za koncesje, za które płacimy niemałe pieniądze, a drugi raz za korzystanie z częstotliwości. To jest nie fair. Skala tego zjawiska jest coraz bardziej niekorzystna dla nadawców – uważa Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
 
Nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, przewidującą zmiany w naliczeniu opłat, zajmuje się obecnie sejmowa komisja infrastruktury. Zeszłotygodniowe posiedzenie zostało przerwane. Wznowione zostanie w przyszłym tygodniu. Natomiast w tym tygodniu ma dojść do spotkania regulatora z przedstawicielami mediów. – Chciałbym, żeby metodologię ustalania stawek oraz mechanizm przedyskutowali nadawcy i regulator, zanim w tej sprawie zaczną głosować politycy – mówi Janusz Piechociński, szef podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie prawa telekomunikacyjnego.
 
Jednak radiowcy uważają, że rządowi zależy na szybkiej zmianie przepisów. – Wszystko wskazuje na to, że w grudniu będzie nowelizacja. Skrócone ma nawet zostać vacatio legis – mówi jeden z nadawców.
 
– Środowisko medialne, w odróżnieniu od telekomów, jakby nie dostrzegło tego projektu. W ostatniej chwili, na zasadzie alarmu, uruchamia protesty – komentuje Janusz Piechociński. (KOZ)

 
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter



Złote Mikrofony między innymi dla Patrycji Gruszyńskiej-Ruman i Henryka Sytnera

RMF Classic przez dwa tygodnie będzie grać wyłącznie świątecznie

Ania Dąbrowska twarzą kampanii radia Kolor

Maciej Ulewicz zadebiutował w internetowym Radiu KiS

Wieczory wyborcze w rozgłośniach


A A A


Inne artykuły








Jedynki gazet

Przegląd mediów

Były naczelny "News of the World" wyszedł z więzienia

Andy Coulson, były naczelny "News of the world" po pięciu miesiącach opuścił więzienie, w którym odbywał 18-sto miesięczną karę.

Papierowa kontrrewolucja

Skoro jest slow food, to czemu nie slow read? Oto składniki, z których sporządza się pismo nowej generacji

Internauci prześwietlają kod źródłowy systemu PKW.

Za stworzenie systemy informatycznego PKW odpowiadała łódzka firma Nabino, która jako jedyna wystartowała w lipcowym przetargu. Inne firmy prawdopodobnie uznały, że w czasie niewiele dłuższym niż trzy miesiące nie będą w stanie należycie wywiązać się ze zlecenia.

Reklama nie musi być nudna! Tam znajdziesz przykłady najlepszych spotów

Łukasz Dolata z domu produkcji filmowej Oversee Production specjalnie dla Interaktywnie.com radzi, skąd czerpać inspiracje do realizacji filmów i animacji reklamowych.

Najnowszy numer

Okładka Press

Luz w głowie

Podczas dyskusji w „Gazecie Wyborczej” padł argument o obywatelskiej postawie. A ja spytałam: „Jak wszyscy będą obywatelami, to kto będzie dziennikarzem?” – mówi Elżbiecie Rutkowskiej dziennikarka Ewa Siedlecka

Nasze debaty

Wygrywają marki z pomysłem

O tym, jak dziennikarze i konsumenci wpływają na brandy i co zmieniły social media w pracy PR-owców, rozmawialiśmy w warszawskim hotelu Hilton przed ogłoszeniem wyników badania Top Marka

Lojalność jak religia

Prawdziwa lojalność to bliska relacja konsumenta z marką, w której cena produktu przestaje mieć znaczenie – podkreślają uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Press” w siedzibie Diners Club International

Z przeszłości do przyszłości

O polskiej transformacji i roli, jaką odegrały w niej media, rozmawialiśmy podczas debaty zorganizowanej z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie

Pozytywnie o zdrowiu

O promocji zdrowego stylu życia rozmawialiśmy w debacie zorganizowanej w Centrum Olimpijskim w Warszawie

Początek drogi

Zrównoważony rozwój miast i regionów to wyzwanie, przed którym stoją samorządy i firmy.

Marka marzenie

Debata fachowców o tym, jak brand uczynić ikoną.

Archiwum tekstów



Freelinker

redaktor stron WWW
redaktor
fotoreporter
Copyright 2014© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine