Zapisz się na:
Pressletter

Mogą wzrosnąć opłaty za użytkowanie częstotliwości



01.10.2012 08:13

Szykują się zmiany w systemie naliczania opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Nadawcy są krytyczni.

Jak napisał w piątek ”Puls Biznesu”, rząd w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego otwiera sobie furtkę do drastycznego zwiększenia wysokości stawek za opłaty za użytkowanie częstotliwości – nawet 200-krotnie. Gazeta podaje, że wpisano bardzo wysokie maksymalne stawki i przytacza przykład RMF FM, które może zapłacić nawet 300 mln zł rocznie, co stanowi sześciokrotność zysku netto Grupy RMF za ub.r. Obecnie rozgłośnia płaci 1 mln zł – taka też ma być minimalna stawka zakładana w nowelizacji. ”Nie chcemy korzystać z maksymalnych stawek” – tłumaczyła posłom na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Magdalena Olszewska, wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, cytowana przez ”Puls Biznesu”.

 
Pomysł nie podoba się nadawcom. – Według mnie to jest kolejne dokręcanie śruby i zagrożenie dla rynku radiowego – komentuje Rafał Tomasz Biegała, dyrektor ds. rynków lokalnych Eurozetu. Jak wyjaśnia, nie dość, że drastycznie wzrosną maksymalne stawki, to jeszcze precyzyjne opłaty mają regulować rozporządzenia. - W zasadzie na rynku poniekąd koncesjonowanym będą regulować płynne opłaty - dodaje Biegała.
 
– To na razie projekt. Zdaje się, że intencja ustawodawcy jest taka, żeby opłaty za częstotliwości były wyższe – zauważa Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.
 
– Państwo pobiera od nas opłaty podwójnie: raz za koncesje, za które płacimy niemałe pieniądze, a drugi raz za korzystanie z częstotliwości. To jest nie fair. Skala tego zjawiska jest coraz bardziej niekorzystna dla nadawców – uważa Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
 
Nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, przewidującą zmiany w naliczeniu opłat, zajmuje się obecnie sejmowa komisja infrastruktury. Zeszłotygodniowe posiedzenie zostało przerwane. Wznowione zostanie w przyszłym tygodniu. Natomiast w tym tygodniu ma dojść do spotkania regulatora z przedstawicielami mediów. – Chciałbym, żeby metodologię ustalania stawek oraz mechanizm przedyskutowali nadawcy i regulator, zanim w tej sprawie zaczną głosować politycy – mówi Janusz Piechociński, szef podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie prawa telekomunikacyjnego.
 
Jednak radiowcy uważają, że rządowi zależy na szybkiej zmianie przepisów. – Wszystko wskazuje na to, że w grudniu będzie nowelizacja. Skrócone ma nawet zostać vacatio legis – mówi jeden z nadawców.
 
– Środowisko medialne, w odróżnieniu od telekomów, jakby nie dostrzegło tego projektu. W ostatniej chwili, na zasadzie alarmu, uruchamia protesty – komentuje Janusz Piechociński. (KOZ)

 
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter



Prezes Radia Łódź został wybrany na kolejną kadencję

Prezes Radia Olsztyn wybrany na następną kadencję

Radio Września gra już w formacie Radia Vox FM

Radio Koszalin, Merkury, Szczecin i Wrocław nie zmienią prezesów

HP z Eską organizują imprezę


A A A


Inne artykuły








Jedynki gazet

Dziennik Gazeta Prawna

Przegląd mediów

Lisiecki: PMPG Polskie Media ma bardzo duży potencjał

Michał M. Lisiecki, prezes spółki PMPG Polskie Media, podkreślił w wywiadzie dla inwestorzy.tv, że jego firma ma "bardzo duży potencjał" oraz "stabilne wyniki". - Nasza przyszłość jest w mediach cyfrowych, produkujemy bardzo dużo wysokiej jakości kontentu, jesteśmy wskaźnikowo na swoim rynku numerem jeden w cytowalności, numerem jeden w top 10 najlepiej zarabiających magazynów. Jesteśmy jednym z najlepiej rozpowszechnianych tygodników, najbardziej atrakcyjnych również dla reklamodawców i dla czytelników, więc potencjał jest ogromny - powiedział.

Charter Comm bliski przejęcia Time Warner Cable

Time Warner Cable jest bliski osiągnięcia porozumienia odnośnie przejęcia przez mniejszego rywala, koncern Charter Communications w ramach transakcji o szacunkowej wartości 55 mld USD tworzącej z drugiego i trzeciego największego operatora kablowego w USA głównego rywala dla sektorowego lidera, spółki Comcast, donosi Bloomberg.

Allegro rozpoczyna sprzedaż detaliczną. Czy to początek rywalizacji z własnymi użytkownikami?

Grupa Allegro w piątek uruchomiła Sklep Allegro i zaczyna właśnie konkurencję z… własnymi użytkownikami. Na razie w kategorii zabawek z okazji dnia dziecka, ale moi informatorzy donoszą, że niedługo w Sklepie Allegro pojawią się przedmioty z innych kategorii. Według informatorów Grupa Allegro wynajęła już dwa magazyny właśnie na poczet własnej sprzedaży detalicznej.

Najważniejsze narzędzia SEO dla dziennikarza internetowego

SEO, a w szczególności jego najbardziej użytkowa działka - SEO copywriting - to już nie jest wiedza tajemna, lecz codzienność dla wielu. Każdy świadomy dziennikarz internetowy zdaje sobie sprawę, w jakim środowisku żyją jego materiały i wykorzystuje niektóre techniki pozycjonowania by osiągnąć cel, do którego dąży każdy dziennikarz - dotrzeć do jak najszerszego audytorium.

Najnowszy numer

Okładka Press

Jedź i zrób lepiej

Polską racją stanu jest zrozumienie tego, co się dzieje na Ukrainie.

Nasze debaty

Takie reklamy, jakie społeczeństwo

Klient, agencja, dom mediowy, medium – wszyscy są uczestnikami rynku zwanego reklamą. Ale mimo deklaracji o partnerstwie nie zawsze udaje im się grać do tej samej bramki

Wygrywają marki z pomysłem

O tym, jak dziennikarze i konsumenci wpływają na brandy i co zmieniły social media w pracy PR-owców, rozmawialiśmy w warszawskim hotelu Hilton przed ogłoszeniem wyników badania Top Marka

Lojalność jak religia

Prawdziwa lojalność to bliska relacja konsumenta z marką, w której cena produktu przestaje mieć znaczenie – podkreślają uczestnicy debaty zorganizowanej przez „Press” w siedzibie Diners Club International

Archiwum tekstów



Freelinker

webdesigner
grafik dtp
ilustrator
grafik dtp
Copyright 2015© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine