Zapisz się na:
Pressletter

Mogą wzrosnąć opłaty za użytkowanie częstotliwości



01.10.2012 08:13

Szykują się zmiany w systemie naliczania opłat za użytkowanie częstotliwości radiowych, telewizyjnych i telekomunikacyjnych. Nadawcy są krytyczni.

Jak napisał w piątek ”Puls Biznesu”, rząd w projekcie nowelizacji prawa telekomunikacyjnego otwiera sobie furtkę do drastycznego zwiększenia wysokości stawek za opłaty za użytkowanie częstotliwości – nawet 200-krotnie. Gazeta podaje, że wpisano bardzo wysokie maksymalne stawki i przytacza przykład RMF FM, które może zapłacić nawet 300 mln zł rocznie, co stanowi sześciokrotność zysku netto Grupy RMF za ub.r. Obecnie rozgłośnia płaci 1 mln zł – taka też ma być minimalna stawka zakładana w nowelizacji. ”Nie chcemy korzystać z maksymalnych stawek” – tłumaczyła posłom na posiedzeniu sejmowej komisji infrastruktury Magdalena Olszewska, wiceminister w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji, cytowana przez ”Puls Biznesu”.

 
Pomysł nie podoba się nadawcom. – Według mnie to jest kolejne dokręcanie śruby i zagrożenie dla rynku radiowego – komentuje Rafał Tomasz Biegała, dyrektor ds. rynków lokalnych Eurozetu. Jak wyjaśnia, nie dość, że drastycznie wzrosną maksymalne stawki, to jeszcze precyzyjne opłaty mają regulować rozporządzenia. - W zasadzie na rynku poniekąd koncesjonowanym będą regulować płynne opłaty - dodaje Biegała.
 
– To na razie projekt. Zdaje się, że intencja ustawodawcy jest taka, żeby opłaty za częstotliwości były wyższe – zauważa Dariusz Grzywaczewski, prezes Radia PiN.
 
– Państwo pobiera od nas opłaty podwójnie: raz za koncesje, za które płacimy niemałe pieniądze, a drugi raz za korzystanie z częstotliwości. To jest nie fair. Skala tego zjawiska jest coraz bardziej niekorzystna dla nadawców – uważa Leszek Kozioł, prezes Radia Eska.
 
Nowelizacją prawa telekomunikacyjnego, przewidującą zmiany w naliczeniu opłat, zajmuje się obecnie sejmowa komisja infrastruktury. Zeszłotygodniowe posiedzenie zostało przerwane. Wznowione zostanie w przyszłym tygodniu. Natomiast w tym tygodniu ma dojść do spotkania regulatora z przedstawicielami mediów. – Chciałbym, żeby metodologię ustalania stawek oraz mechanizm przedyskutowali nadawcy i regulator, zanim w tej sprawie zaczną głosować politycy – mówi Janusz Piechociński, szef podkomisji nadzwyczajnej do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o zmianie prawa telekomunikacyjnego.
 
Jednak radiowcy uważają, że rządowi zależy na szybkiej zmianie przepisów. – Wszystko wskazuje na to, że w grudniu będzie nowelizacja. Skrócone ma nawet zostać vacatio legis – mówi jeden z nadawców.
 
– Środowisko medialne, w odróżnieniu od telekomów, jakby nie dostrzegło tego projektu. W ostatniej chwili, na zasadzie alarmu, uruchamia protesty – komentuje Janusz Piechociński. (KOZ)

 
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter



Graffiti 3D w akcji promocyjnej Radia Zet

Frączek nowym szefem programowym Eski Rock

Książka Roberta Kilena do zdobycia dla słuchaczy Radia Wawa

Rock Radio ma lepsze wyniki po zmianie formatu i nazwy

W Polskim Radiu najbardziej zdrożeją reklamy w Trójce


A A A


Inne artykuły








Przegląd mediów

Osobnik zbojkotowany

Cud w polskiej polityce! Politycy koalicji - Adam Struzik (PSL) i Andrzej Halicki (PO) - oraz opozycji - Mariusz Błaszczak (PiS), Krzysztof Gawkowski (SLD) i Barbara Nowacka (Twój Ruch) - solidarnie zbojkotowali wspólny występ w TVP z europosłem Nowej Prawicy, osobnikiem, którego nazwiska nie warto wspominać.

Samorządy kręcą z gwiazdami

Miasta i całe regiony ciężko pracują, by zaistnieć w świadomości ludzi. Współprodukują filmy fabularne. Biorą udział w tworzeniu programów typu reality show. I wymyślają innowacyjne schematy finansowania takich przedsięwzięć.

Króciutko i smart

Wiele się można spodziewać po producentach aut. Dobrych reklam, złych reklam. Dbałości o markę i kompletnej ignorancji w tej materii, czyli podejścia czysto promo-produktowego. Ale tego? Zobaczcie co wymyślił Mercedes dla swojej marki Smart.

Ta aplikacja zamieni twój telefon w wirtualnego asystenta

Dzień pracownika badań w domu mediowym zaczyna się od porannej prasówki. Węszy on w gąszczu blogów technologicznych, forów tematycznych i portali społecznościowych, szukając inspiracji dla rozwiązań, które będzie mógł zaproponować klientom lub współpracownikom. Jednak poszukiwania to dopiero początek. Wiedzę trzeba usystematyzować.

Najnowszy numer

Okładka Press

Pracuję w wywiadzie

Zawsze idę na wywiad z dobrymi intencjami. Ale w czasie rozmowy poznaję człowieka – mówi Magdalena Rigamonti, dziennikarka „Wprost”

Nasze debaty

Z przeszłości do przyszłości

O polskiej transformacji i roli, jaką odegrały w niej media, rozmawialiśmy podczas debaty zorganizowanej z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie

Pozytywnie o zdrowiu

O promocji zdrowego stylu życia rozmawialiśmy w debacie zorganizowanej w Centrum Olimpijskim w Warszawie

Początek drogi

Zrównoważony rozwój miast i regionów to wyzwanie, przed którym stoją samorządy i firmy.

Marka marzenie

Debata fachowców o tym, jak brand uczynić ikoną.

Archiwum tekstów



Freelinker

grafik dtp
fotoreporter
Copyright 2014© Press sp. z o.o. sp.k.
Created by GoldenSubmarine