Dział: PUBLIC RELATIONS

Dodano: Wrzesień 12, 2013

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wzrośnie znaczenie komunikacji wewnętrznej

Z raportu przygotowanego przez GFMP Management Consultants we współpracy z portalem PRoto.pl wynika, że w ciągu najbliższych lat wzrośnie znaczenie komunikacji wewnętrznej w polskich firmach

38 proc. ankietowanych odpowiedziało, że w ciągu najbliższych dwóch lat wspieranie zmian w firmie będzie nabierało na znaczeniu. Niewiele mniej, bo 32 proc. uznało, że wzrośnie znaczenie budowania kultury organizacyjnej. Z danych wynika, że dział komunikacji będzie musiał odpowiedzieć na potrzeby zmian organizacyjnych, a jeżeli zostaną wprowadzone sprawnie, mogą poprawić funkcjonowanie i efektywność firmy.
Znaczenia nabiera komunikacja na linii pracodawca-pracownik: w większym stopniu wykorzystywane będą media społecznościowe do informowania pracujących o działaniach firmy (24 proc. ankietowanych uznało wykorzystanie social mediów w komunikacji za przyszłościowe), równie istotne będzie budowanie atrakcyjnego wizerunku pracodawcy wewnątrz firmy (20 proc. ankietowanych).
Pracownik ma nie tylko wykonywać powierzone zadanie, ale ma być informowany o działaniach organizacji, a komunikacja z innymi zatrudnionymi powinna być ułatwiona (co piąty ankietowany wskazał na wagę rozwijania dialogu z pracownikami oraz wspierania przepływu informacji między nimi).
Punkty najrzadziej wskazywane przez ankietowanych, czyli uznawane za niezbyt znaczące w nadchodzących latach, to: zwiększenie wiarygodności komunikacji wewnętrznej (10 proc.), mierzenie i wykazywanie efektów komunikacji wewnętrznej (10 proc.) oraz komunikacja prezesa i top managementu (8 proc.).
Co ciekawe, ankietowani uznali, że dotychczas w zapewnianiu wysokiej jakości komunikacji w firmie najbardziej przeszkadzają im elementy, które uważają za niezbyt znaczące w nadchodzących latach, tj. niski poziom świadomości wagi komunikacji wśród wyższej kadry zarządzającej (41 proc.), ograniczone zaufanie pracowników do komunikacji (31 proc.) i trudność mierzenia i wykazywania efektów pracy (23 proc.).
Trudności komunikacyjne połączono w trzy grupy: ograniczenia z góry, ograniczenia z dołu i ograniczenia wewnętrzne. Pierwsza grupa jest najbardziej znacząca (43 proc. wskazań) – kadra zarządzająca nie wie, jakie korzyści daje firmie komunikacja wewnętrzna, przez co ostrożnie podchodzi do wspierania tych działań. Druga grupa – ograniczenia z dołu (30 proc.) – to nastawienie pracowników do komunikacji firmowej. Zatrudnieni nie mają zaufania do firmy, a niska satysfakcja z wykonywanej pracy wpływa na niechętne komunikowanie się wewnątrz organizacji. Trzecią grupą są ograniczenia wewnętrzne, czyli wynikające z organizacji pracy działu komunikacji: brak jasnej strategii komunikacji (28 proc.) i trudność mierzenia efektów prac (23 proc.).
Z badań wynika, że aby prowadzić skuteczne działania wewnątrz firmy należy zaangażować w proces komunikacji kadrę zarządzającą i dać jej dowody efektów działań. Jednocześnie trzeba będzie zmierzyć się z niechęcią pracowników i znaleźć z nimi wspólny język – nie może to być język korporacyjny. Całość działań musi spinać jasna i konsekwentnie prowadzona strategia komunikacji.
Ankietowani ocenili też jak ważna będzie komunikacja wewnętrzna w najbliższych latach. 63 proc.  uznało, że znaczenie działu komunikacji w ich organizacji wzrośnie, 31 proc. sądzi, że nie zmieni się, a 7 proc.  przewiduje, że się obniży.
Badanie trendów i wyzwań dla komunikacji wewnętrznej przeprowadzone zostało latem 2013 roku przez firmę GFMP Management Consultants we współpracy z portalem PRoto.pl. W tegorocznej edycji wzięło udział 115 firm.
Pełne opracowanie badania zamieszczono w serwisie PRoto.pl.
(AKO)

(12.09.2013)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.