Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 30, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

PBC pracuje nad badaniami pokazującymi zalety prasy

Spółka Polskie Badania Czytelnictwa będzie przeprowadzać badania mające podkreślić siłę prasy i potencjał zakupowy jej czytelników. Pieniądze na nie pozyskano z oszczędności uzyskanych dzięki zmianom w metodologii badań czytelnictwa.

Jesienią br. rozpoczną się testy nowego badania PBC, będącego dopełnieniem dotychczasowych prac. – Standardowe badanie czytelnictwa podaje głównie zasięg pisma i profil jego czytelnika. Zależy nam jednak, aby z czasem pojawiały się dodatkowe wyniki ukazujące siłę prasy i potencjał czytelnika. Pierwszy projekt, nad którym pracujemy, ma pokazać zaangażowanie czytelników - mówi Waldemar Izdebski, prezes spółki Polskie Badania Czytelnictwa. Zaznacza, że dzięki temu badaniu prasa ma szansę być lepiej postrzegana.
Równolegle PBC opracowuje nową metodologię badań czytelnictwa, która pozwoli porównywać prasę z telewizją i Internetem. PBC zakończenie prac zapowiadały na 2015 rok. Pierwsze kroki poczyniono w styczniu br., gdy o połowę zmniejszono próbę respondentów – z 42 tys. badanych do 20,4 tys. Oznacza to, że co miesiąc badanych jest 1,7 tys. osób. Prezes PBC nie podaje, kiedy zostaną zakończone prace nad nową metodologią.
Waldemar Izdebski zapewnia, że badania nie straciły na jakości. – Mimo mniejszej liczby respondentów badania mają najwyższy na rynku poziom reprezentatywności wyników. Precyzyjnie losujemy próbę i jesteśmy w stanie ją odnieść do ogółu społeczeństwa. Zaoszczędzone zaś w ten sposób pieniądze odciążają finansowo wydawców, ale przede wszystkim pozwalają na realizowanie dodatkowych projektów badających zalety prasy – mówi Waldemar Izdebski.
Ze zmian zadowolony jest Wiesław Podkański, prezes Izby Wydawców Prasy. - Wielkość próby została radykalnie zmieniona, ponieważ w naszym kraju tak wielka liczba badanych nie jest potrzebna – uważa Podkański. I zaznacza: - Proces zmiany metodologii badań nie został zakończony, gdyż nie jest to materia, którą można zmieniać w sposób rewolucyjny. Bardzo liczymy na rozwój badań jakościowych – dodaje Podkański.
Zmianie uległa nie tylko wielkość próby, lecz także jej dobór. PBC zrezygnowało z doboru respondentów na podstawie numeru PESEL. Od 2015 roku badanie PBC realizowane jest przy użyciu próby adresów mieszkań pochodzącej z Głównego Urzędu Statystycznego. Po rejestracji osób w gospodarstwie domowym na podstawie procedury siatki Kisha, losowany jest respondent, z którym ankieter przeprowadza rozmowę.

(IKO, 30.06.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.