50-latkowie czytają więcej i zarabiają więcej
Czytelnicy w wieku 50-59 lat chętniej sięgają po prasę niż ci z tradycyjnego targetu 16-49 lat, są też atrakcyjną grupą dla reklamodawców - wynika z danych Polskich Badań Czytelnictwa.
Badania PBC pokazują, że wśród 50-latków aż 60 proc. to osoby pracujące, ok. 20 proc. na stanowiskach kierowniczych, a 23,5 proc. to właściciele firm. Wykształcenie i aktywność zawodowa 50-latków wpływa też na to, że bardziej dbają o swój wygląd niż młodsi odbiorcy prasy. - Czytelnicy w przedziale wiekowym 50-59 lat reprezentują bardzo wysoką siłę nabywczą i są w znaczącej części konsumentami produktów markowych, a klienci reklamowi coraz częściej dostrzegają potrzebę większego reklamowania się w grupie wiekowej 50+, co stanowi wielką szansę dla przyszłości prasy - podkreśla Witold Woźniak, prezes Grupy Bauer Media.
Z danych PBC za pierwsze półrocze br. wynika, że dziennikami ogólnopolskimi najchętniej czytanymi przez osoby w wieku 50-59 lat są "Fakt", "Gazeta Wyborcza" i "Super Express". W porównaniu z grupą czytelników w wieku 16-49 lat wskaźniki czytelnictwa tych tytułów są trochę wyższe. Największa różnica dotyczy tabloidów: "Fakt" czyta 15,26 proc. 50-latków (o 3,85 pkt. proc. więcej niż czytelników z grupy 16-49 lat), a "Super Express" - 6,55 proc. (o 2,34 pkt proc. więcej).
Jeżeli chodzi o tygodniki, osoby powyżej 50. roku życia chętniej sięgają po te rozrywkowe. W porównaniu z grupą młodszą najwięcej zyskuje "Życie na Gorąco" - o 7,19 pkt. proc. (do 21,35 proc.) i "Chwila dla Ciebie" - o 6,28 pkt. proc. (do 17,48 proc.). Ale wyższe czytelnictwo wśród 50-latków mają też tygodniki opinii - z wyjątkiem "Newsweek Polska".
Spośród miesięczników więcej 50-latków sięga po tytuły poradnikowe i tematyczne niż młodsi czytelnicy, chociaż liderem czytelnictwa pozostaje "Twój Styl" - 11,3 proc. Za nim są: "Mój Piękny Ogród" - 10,97 proc. oraz "Kobieta i Życie" - 10,53 proc. Oba mają wyższe czytelnictwo w starszej grupie o ponad 5 pkt. proc.
Przypomnijmy, że z powodu rosnącej siły nabywczej osób po 50. roku życia Izba Wydawców Prasy i PBC zdecydowały w lipcu o rozszerzeniu komercyjnej grupy docelowej z 16-49 lat do 16-59 lat.
Czytelnictwo dzienników ogólnopolskich | ||
50-59 lat | 16-49 lat | |
Fakt | 15,26% | 11,41% |
Gazeta Wyborcza | 9,83% | 9,67% |
Super Express | 6,55% | 4,21% |
Przegląd Sportowy | 3,63% | 3,82% |
Rzeczpospolita | 3,07% | 2,23% |
Metro | 3,06% | 4,52% |
Dziennik Gazeta Prawna | 2,15% | 1,97% |
Nasze Miasto | 1,73% | 1,43% |
Gazeta Podatkowa | 1,12% | 0,60% |
Puls Biznesu | 0,38% | 0,33% |
Sport | 0,32% | 0,37% |
Parkiet Gazeta Giełdy | 0,11% | 0,08% |
Czytelnictwo tygodników (top 10) | ||
50-59 lat | 16-49 lat | |
Tele Tydzień | 27,86% | 26,58% |
Życie na Gorąco | 21,35% | 14,16% |
Chwila dla Ciebie | 17,48% | 11,20% |
Angora | 12,61% | 10,80% |
Twoje Imperium | 7,38% | 4,00% |
Wprost | 7,11% | 6,10% |
Newsweek | 6,75% | 9,31% |
Na Żywo | 6,65% | 3,62% |
Polityka | 5,84% | 4,30% |
To & Owo | 5,44% | 4,97% |
Czytelnictwo miesięczników (top 10) | ||
50-59 lat | 16-49 lat | |
Twój Styl | 11,30% | 13,26 |
Mój Piękny Ogród | 10,97% | 5,61% |
Kobieta i Życie | 10,53% | 4,88 |
Cztery Kąty | 9,80% | 8,15% |
Przepisy Czytelników | 9,02% | 5,80% |
Claudia | 8,42% | 9,90% |
Poradnik Domowy | 8,28% | 5,31% |
Dobre Rady | 7,68% | 5,06 |
Murator | 7,57% | 8,27% |
Działkowiec | 7,09% | 2,69% |
Źródło: PBC, Millward Brown, I-VI 2014 |
(JS, 30.08.2014)