Wydanie: PRESS 04/2016

Telewizja z pasją

Liczby mówią same za siebie: 1 mln widzów, 1,7 mln, 2,3 mln, 3,2 mln i 3,7 mln. Z roku na rok telewizyjny spektakl poświęcony ostatnim godzinom ziemskiego życia Jezusa przyciąga przed ekrany telewizorów coraz więcej Holendrów. „Skoro w zlaicyzowanej Holandii „Pasja” gromadzi miliony widzów, a teraz weszła na trudny amerykański rynek, czy nie sprawdziłaby się też w katolickiej Polsce?

„The Passion” to muzyczne widowisko, łączące poważną biblijną opowieść z popowymi szlagierami, organizowane co roku w innym mieście Holandii i transmitowane na żywo przez telewizję.

Mimo oskarżeń o banalizowanie przeżyć religijnych, komercjalizację wiary czy sakralny kicz oglądalność trwającego około półtorej godziny widowiska z roku na rok rośnie. Holandia liczy jedynie 17 mln mieszkańców, więc wynik z ub.r. – 3,7 mln widzów – robi wrażenie także za granicą. W 2014 roku swoją wersję widowiska stworzyła belgijska telewizja – spektakl „De Passie” obejrzało 800 tys. widzów regionalnych kanałów flamandzkiej telewizji publicznej. Potwierdzeniem tego, że w biblijnej opowieści sprzed dwóch tysięcy lat, odpowiednio podanej, drzemie komercyjny potencjał, jest też zainteresowanie zza oceanu. W tym roku po raz pierwszy amerykańską wersję „The Passion” postanowiła stworzyć i wyemitować stacja Fox (Nowy Orlean, 20 marca). „Piszemy historię, ponieważ będzie to pierwszy program, który w ciągu 48 godzin od emisji na żywo będzie można zobaczyć w Netfliksie, przetłumaczony i z napisami w 20 językach”– cieszył się na łamach dziennika „De Volkskrant” Jacco Doornbos, producent holenderskiej wersji, pracujący także przy amerykańskim projekcie. W rolę amerykańskiego Piłata wcielił się Seal.

Łukasz Koterba

Dostęp do pełnej treści artykułu jest płatny

Kup dostęp poprzez SMS wysyłając treść KOD.PRESS na numer 7255 (koszt 2,46 zł). Otrzymasz kod, który należy wpisać w pierwsze okno poniżej. Na koniec wciśnij "Prześlij". Więcej informacji w regulaminie.

Tutaj wpisz kod dostępowy otrzymany bezpośrednio od PRESS. Więcej informacji w regulaminie.

Zapisz się na nasz newsletter i bądź na bieżąco z najświeższymi informacjami ze świata mediów i reklamy. Pressletter

Press logo